hej då liksom.

Jag jobbar som gymnasielärare på en skola i en stockholmsförort. Som samhällskunskaps- och historialärare får man vara med om rätt mycket. Ibland är det sjukt roligt och ibland blir man förbannad. En elev i en av mina idrottsklasser föreslog häromdagen att jag skulle ta en anger managementkurs. Jag vet inte om jag kanske borde det. Det som hände just då var att ett gäng elever gick förbi mitt klassrum där jag hade prov med en idrottsklass som jag har. De nöjde sig inte med att gå förbi som normala människor utan tyckte det var rimligt att dra omkull en stor papperskorg som står utanför mitt klassrum och sprida ut innehållet över korridoren, låta som om de hade någon slags problem med huvudet som påverkade dem på så sätt att de var tvungna att skrika olika tuffa saker och bete sig som idioter. De var verkligen tuffa de här killarna. Jag blev väldigt imponerad. Jag gick naturligtvis ut och undrade vad fan de höll på med. De svarade inte, gick förbi, och någon kallade mig för ”böglärare”. Fyndigt och framförallt tjockt  coolt. Det händer ofta att jag får påminna mig om att jag inte jobbar som väktare i Fittja längre, utan är gymnasielärare. Som tur var skickade deras lärare ut dem i korridoren för att städa upp efter sig, vilket de nästan lyckades med. Jag antar att det är lika bra att de vänjer sig vid den typen av uppgifter.  Kanske är det en bra idé att införa ett omdöme om hur elever beter sig i betyget. Jag hade aldrig anställt en individ på mitt företag om den här historien hade blivit berättad för mig om en person sökt ett jobb hos mig. 

Kanske ska jag söka hjälp för att jag blir vettlöst irriterad på sådant beteende, eller så är det inte jag som reagerar fel, utan den här typen av elever som gör fel. Mycket får man tåla i det här yrket. Det ska vara så, men jag lutar mer och mer åt att börja ställa lite högre krav på hur elever rimligen får bete sig. Hade jag fått bestämma hade de här individerna tvingats sluta på min gymnasieskola. Hej då liksom.

5 svar to “hej då liksom.”

  1. Helt rätt! Ut med idioterna bara! Kan man inte bete sig vettigt kan man dra…

  2. precis! fuck you motherfuckers liksom.

  3. Tur att du har dina favvosar i m07 🙂

  4. Håller med issan till 110 % 🙂 Vi lyser up din dag

Kommentera

