För att du är värd det.

Hur gör man när människor som står en nära plötsligt slutar svara? Varför gör de så? Är jag en sådan person som man inte kan säga nej till? Det är svårt att se sig själv utifrån. Jag vill vara en sådan som man kan säga – ”tack för kaffet, men det räcker inte” – till. ”Vi är inte tillräckligt bra. Du duger inte åt mig. Kanske duger jag heller inte åt dig, även om du tror det.”

Jag är en idiot på många sätt och säkert gör jag människor ledsna emellanåt. jag är dock noga med att säga vad mina intentioner är. Jag försöker förklara hur jag känner och hur jag tror att en relation möjligen kan utvecklas. Ibland tror man fel, men jag ger inte människor förhoppningar om saker jag vet att jag inte kan infria. Vuxna människor får dock faktiskt göra vuxna val. Vill man ses ändå får man ansvara för sina egna känslor. Det är en del i att vara vuxen. Men just för att jag resonerar så blir jag förvånad när människor inte kan stå upp för sina beslut. Tell it like it is! Det är den modiga och schyssta vägen att gå. Att gå upp i rök, givet att vi pratar om något annat än ett krogragg då det väl må vara hänt, är liksom inte ok. Det är elakt. Plain and simple.

Fem år gammla relationer avslutas inte med tystnad. De avslutas med ett farväl. Varför? För att jag är värd det. Det är du också.

7 svar to “För att du är värd det.”

  1. Jag känner en tjej som kände dig en gång i tiden . Hon säger att det bästa hon gjort i sitt liv var att göra sig av med dig. Därför var jag tvungen att ta del utav dina webbaserade krönikor. Efter att ha läst igenom det hela gratuelarar jag henne till hennes beslut. Du är oerhört självgod.

    Vänligen,
    Carl J

  2. Hej, Carl J!

    Jag sitter i Danmark och skriver så dærfør får mina bokstæver en lætt dansk anstrykning. Jag ber om ursækt før det. Jag hoppas att du kan førstå vad jag skriver ændå. Det ær lustigt att det bæsta en person har gjort i sitt liv ær att ”gøra sig av med mig”. Det kan inte vara ett roligt liv den mænniskan har levt hittills. Hon måste rimligen ha gjort bættre saker æn så. Sedan fattar jag inte på vilket sætt du kænde att du var tvungen att ta del av krønikorna føljde på det du skrev ovan, men man kan ju inte førstå allt ør i værlden.

    Som jag skriver hær ovan ær det ju svårt att se sig sjælv utifrån. Måhænda ær jag oerhørt sjælvgod. Det låter som en otrevig egenskap som jag måste jobba på att få bort. kanske har du några tips?

    Ditt inægg ær lite småelakt tycker jag ændå. Då kanske man inte ska avsuta med ”vænligen”. Eller vad tycker du, calle J?

  3. Självgod, ja rent av ett postmodernt fenomen NARCISSISM, i dess rena form, tycker en gammal stofil på 64 som är utless på alla blottare!

  4. Hej, Clarry2244, om det nu är ditt riktiga namn. Fenomenet är naturligtvis inte alls postmodernt utan härstammar från en antik mytologisk figur. Inte ens inom psykologin kan termen kallas postmodern eftersom den började användas inom gebitet före själva begreppet postmodernism.

    Nästa gång du ska smäda någon kanske du ska ta och försöka använda ord som du förstår vad de betyder. Gärna i gemener också. Versaler känns överflödigt.

    Sedan är det lite svårt att inte skratta lite åt att du på min hemmaplan kallar mig för namn. Du är välkommen att aldrig någonsin läsa något ur min blogg. Jag kunde verkligen inte bry mig mindre.

  5. clarry2244 Says:

    Hej Fredrik!
    Jag känner till allt som du nämner i ditt svar men samhällsfenomenet NARCISSISM är ett postmodent sådant. Aldrig tidigare har jag sett så många som villigt och lätt viker ut sig och blottar sig som just i denna tid. Jag lämnar gärna din blogg för all framtid!!

    Lars Jönsson

Kommentera

