Snart ska mamma och pappa ska inte bo tillsammans.

Jag har en kompis som ska skilja sig. Tillsammans med sin snart före detta man har hon ett barn, Sara. Sara är fem år gammal. När jag fick veta att paret skulle gå skilda vägar tänkte jag genast på Sara. Hur tänker hon kring att hennes mamma och pappa inte ska bo tillsammans mer? Förstår hon vad det kommer innebära för henne. Är hon ledsen och i så fall hur ledsen? Kan hon förstå något av de mekanismer som ligger bakom det som händer med mor och far eller är hon helt chanslös på att förstå? Om hon inte kan förstå – hur ser då det faktum att pappa ska flytta ut i hennes huvud? 

Sara kommer med teckningar på mamma och pappa med hjärtan på. Om jag varit förälder här skulle jag brytit ihop av dubbel sorg. Dels eftersom det alltid är en tragedi när förhållanden tar slut, men också för att Sara inte kommer växa upp tillsammans med både mamma OCH pappa. Inga semestrar i fjällen, inga sandstränder på sommrarna, inga julaftnar med snö och paket från mamma OCH pappa. Den enheten finns inte mer och kommer troligen inte återuppstå. Kanske är jag präglad av de föreställningar om tvåsamhet som det här samhället har, men om jag är det så är Sara det också. Mamma säger att hon är ledsen, men att hon nog inte riktigt förstår vad som håller på att hända. Pappa sover än så länge i samma hus, men i ett annat rum. Troligen kommer ingen av dem att bo kvar i huset de köpte för att bygga sitt liv tillsammans.

När kärlek tar slut vill jag bara börja gråta. Det är så djupt sorgligt och när man har barn ihop drar man med sig oskyldiga i fallet. Sara har inget med det här att göra, men på lång sikt är det nog hon som kommer må sämst av skilsmässans konsekvenser. Jag hoppas att det kommer gå så bra det kan gå och att allt praktiskt löser sig.

Nästa gång jag träffar Sara ska jag krama henne hårt och aldrig släppa taget.

Kommentera

