The road to IG

När jag gick på gymnasiet hade jag 100% närvaro. Eventuellt hade jag influensa något år som jag glömt bort, men jag tror att siffran närmar sig 100% hur som helst. Idag går jag till jobbet om jag är förkyld eller har feber. Om jag däremot kräks, inte kan röra mig eller eventuellt har dött går jag inte till jobbet.

En del elever däremot resonerar annorlunda. Om de bara har en lektion den dagen då kanske de väljer att stanna hemma istället. Som att det egentligen var ett val som var deras. Deras arbetsplats är gymnasiet. Som jag tidigare skrivit kostar deras plats här skattebetalarna i kommunen jag jobbar i mycket pengar. (Ett annat argument verkar vara att vi ändå inte gör något vettigt. Idag gick jag igenom imperialismen under 1800-talet på c:a 25 minuter. Sedan arbetade vi med uppgifter relaterat till detta. Jag vet inte vad som ”inte är något vettigt” med det). Vill man inte ha den platsen ska man sluta. Tänk om jag resonerat på samma sätt. På torsdagar har jag endast en lektion. Tänk om jag skulle strunta i den bara för att det är det enda jag måste göra på min arbetsplats. Det vore helt orimligt, eller hur? Eller tänk er att ni ekonomer börjat jobba och endast har ett kundmöte en dag. Om ni väljer att strunta i det för att ni inte har lust tror jag att ni skulle få prata med er chef. Troligen skulle ni få söka ett nytt jobb efter det mötet. På skolan är bland annat jag er chef. And I´m telling you – This is the road to IG.

2 svar to “The road to IG”

  1. Att man stannar hemma som elev en dag bara för att man har en lektion den dagen så är det inte samma sak som lärare att stanna hemma. Eleven väljer själv om han/hon vill gå i gymnasiet. Sedan är det en klass på vi säger 30 elever och 1 elev försvinner den dagen. Spelar absolut ingen roll. Sedan om du som lärare väljer att göra samma sak så står det 30 elever utanför salen (De blir förmodligen överlyckliga över att lektionen ställs in)

  2. När man valt att ta sin plats på gymnasiet i förfogande är det inte alls frivilligt att gå i skolan av skäl som jag skrev ovan. Det är inget lagbrott att inte gå som på högstadiet, men går man inte i skolan finns det ofta andra som vill ha platsen.

    Du har naturligtvis rätt i att det inte är samma sak om jag inte kom. Jag skrev det för att göra en poäng om det orimliga att inte gå till sin arbetsplats när man är anställd/har tackat ja till en gymnasieplats.

    Vidare spelar det ingen roll om en av tretti elever inte kommer, men det spelar stor roll om det är som i det här fallet att de flesta inte kommer. Jag måste då gå igenon sakerna igen. Det finns ingen gruppdynamik på en sådan lektion och vi tappar tempo i kursen, men det hade du såklart redan tänkt på, men glömt skriva…

Kommentera

