Lågkonjunktur is da shit.

Ni har säkert hört på nyheterna att det inte går så bra för världens ekonomier just nu. I själva verket går det riktigt jävla dåligt. Företag får säga upp anställda och håller inne med investeringar. Deras underleverandtörer har ingen som beställer saker, så de får säga upp anställda som i sin tur då inte kan/vågar köpa något. Konjunkturer rör sig i cykler. Ibland går ekonomin bra och ibland går den dåligt. Just nu går det sämre än det gjort på c:a 80 år. Detta sker just nu över hela världen. Vems fel det här är råder det delade meningar om. I många fall tvingas människor flytta ifrån sina hem. De får ställa in den planerade semestern och sälja favoritbilen. Sedan finns det dem som tjänar på andras misär. En sådan vidrig människa är till exempel jag.

Via penningpolitiken försöker riksbanken att hjälpa till att få igång de ekonomiska hjulen igen. RB vill att företag och privatpersoner ska börja spendera mera. För detta ändamål har de den så kallade reporäntan till sin hjälp. I praktiken styr denna hur affärsbankerna (SEB, nordea, etc.) sätter sin ränta. Om RB sänker reporäntan följer de andra bankerna efter. För några veckor sedan sänkte RB räntan rejält. Det blev då billigare att låna pengar. För oss som har bostadslån betyder det att kostnaden för vårt boende gått ner. För mig rör det sig om tusentals kronor extra nästa år. Men inte nog med det. Eftersom företagen inte kan sälja ett skit måste de sänka priserna för att vi ska köpa saker. 

Jag får alltså mer pengar över att köpa saker som är billigare. Till råga på allt sitter jag ju rätt säkert på min kommunala arbetsplats. Om någon måste sluta på skolan p.g.a. lågkonjunkturen blir det inte jag. Ergo: Ingen risk för arbetslöshet, lägre priser i affärerna och lägre boendekostnader (som är min enskillt största minuspost i budgeten varje månad). Vad ska jag med högkonjunktur till när man kan ha lågkonjunktur? So long suckers i verkstadsindustrin! So long underleverantörsuckers! So long Volvo och SAAB! Nu ska jag spela mera på min nya gitarr (bilder kommer snart) och frossa i julmat som min rika familj har köpt och tillagat till mig.

God Jul och ett riktigt gott nytt år önskar Fredrik den Onde!

p.s. om någon tycker att jag just skrivit ett djupt omoraliskt inlägg håller jag med och tar tillbaka allt.

4 svar to “Lågkonjunktur is da shit.”

  1. Inlägget var inte omoraliskt men kanske lite, tja, bittert? Ryck upp dig, ”magistern”. ^^

    God jul och gott nytt år från en estetnisse (nissa?).

  2. Du är jävligt ond… Men det här tar jag tillbaka imorgon om du tänker tjafsa för jag tänker inte debattera politik på julafton.

  3. Åhå! Så du tänker dig att en politisk debatt med mig skulle sluta annorlunda på julafton än någon annan dag?

    p.s. jag tar tillbaka allt.

  4. what’s up with ”magistern” by the way? Sist jag kollade hade jag en magisterexamen i statskunskap och bör väl därför kunna kalla mig magistern utan citationstecken…

    /Magister Pettersson

Kommentera

