På Chinese garden of the sun

Idag var Jag Jonna och Emma på Chinese garden of the sun. Det är ett kinaställe vid medborgarplatsen. När servitrisen kom fram och skulle ta vår beställning efter typ 20 minuter var hon rolig. Man får ju inte skratta åt människor, men det är så svårt att låta bli ibland. De pratar ju med så rolig dialekt. Jonna tyckte jag var elak som höll på att sätta snuset i halsen av ett litet skrattanfall. Efter att tjejerna beställt repeterade hon så vi kommit överens om vad vi skulle ha. ”Tullange?”, sa hon. ”What?”, sa vi. ”Två lunch” betyder det om ni råkar ut för samma sak, så ni inte tror att det är Tullinge med franskt uttal eller så. Patååaaaa? betyder ”påtår”. ”Du är 53” – ”du ska betala 53 kronor”.

Roligast var ändå när hon hånade mig för att jag drack mjölk. Tjejerna drack kaffe å hon kom å frågade om de ville ha påtår (patååååaaaa). Jag drack inget å sa inget varpå hon hånade mig med ett skönt – ”du kanske ska ha ett glas mjölk till? hahahahaha” Det tyckte jag var skönt gjort. Om jag skrattar åt att hon pratar med rolig brytning får hon skratta åt att jag dricker mjölk. (det gör i o f s Fantomen också. Det är ju en typiskt tuff kille, men de kanske inte läser fantomen i Kina. De kanske läser run-away-from-danger-man, eller Capten Pork? Vad vet jag.) Eftersom hon glömde bort vår beställning tog det aslång tid. Efter ett tag gick hon förbi och sade ”tycker ni att ni väntat för länge?”. – ”ehhh…”, svarade vi. Tillslut fick i alla fall Emma en Cola till (glatis) men Jonna fick inget alls. Jonna hämnades då på ett moget vis genom att stoppa ner en sockerbit i deras lilla bytta med stark sås i. Jonna ska snart fylla 25.

Vi pratade också om äckliga ord och kom fram till att följande ord är bland de äckligaste:

Lös. Troligen kommer det av att man pratar om att vara lös i magen, vilket är asvidrigt. Det är diarré liksom. När folk säger att de ska köpa lösgodis får jag därför en lätt smak av avföring i munnen. Jag rekommenderar att du säger plockgodis istället.

Hårboll. När katter samlat ihop en massa hår i halsen brukar de låta på ett äckligt vis och kräks med fördel upp bollen av hår på din svindyra ryamatta från Room. Det är äckligt.

Skinnslamsa. Det talar ju för sig själv.

Rövknulla och bröstvårta är också fula ord fast på olika sätt. Fyll gärna på!

p.s.1 Man kan åka till Arlanda på SL-kortet, men flygbussarna har mutat SL så att det på webbtjänsten  föreslår att man ska åka till T-centralen och ta flygbussarna. Gå inte på det! Åk till Märsta och sedan buss 583 till Arlanda. 220:-ToR med flygbussarna. 0:- med SL-kort.

p.2.2 Chinese garden of the sun heter egentligen något annat.

p.s.3  Nu ska jag sätta mig och rätta uppsättning prov. Vad får jag betalt för det? 0:- inkl. moms tar jag för det. Jag är världens bästa lärare.

8 svar to “På Chinese garden of the sun”

  1. tillägg till listan – flensost och sekret. blä.

  2. Du är en lärare i världen. Gott nytt år kravliberal!

  3. jag tycker nog vårtgård är ännu värre än bröstvårta… och så har alltid stjärt varit ett äckligt ord enligt mig.
    ha så skoj i Köpenhamn!

  4. tillægg från Danmark – fullskæggsmun.

  5. köttros, geggväck, skäggbiff.

    du man kan åka till upplands väsby och byta till upptåget där, 7min till arlanda, detta är SL kort med. Men ibland kan man inte lita på upptåget.

  6. du ser. tipsen bara flyger in!

  7. Vad du får betalt för det? Hur låter det med: Höstlov, jullov, sportlov, påsklov och cirka åtta veckors sommarledighet?

  8. Ja, om jag haft 40 timmars arbetsvecka, som du har, hade det varit en betalning, men eftersom min arbetsvecka är 45 timmar är allt det där du just räknade in – redan ersatt så att säga.

    Ergo – Noll Kr. tar jag för att jobba utöver mina 45 timmar på en söndag.

    p.s. Det är C:a 7 veckor på sommaren nuförtiden, men jag klagar inte direkt över det..

Kommentera

