Förlåt, Lisa Ekevärn!

I ett tidigare inlägg råkade jag felaktigen beskylla Lisa för att hon inte kan skilja på höger och vänster. Jag träffade Lisa igår och hon var upprörd över min befängda anklagelse. Hon är, enligt egen utsago, mycket bra på att skilja vänster ifrån höger. Jag lovade naturligtvis därför att utfärda en dementi. Jag gör en pudel och tar tillbaka allt.

Det där med evighetsznoosandet stämmer dock. Mitt minne sviker mig inte i den frågan.

Vi kom också in på hur och om man ska besvara puckokommentarer på bloggen och om man måste ta den skiten. Lisa menade att om man lägger ut en blogg på nätet får man skylla sig själv om en och annan skriver otrevliga och irrelevanta inlägg. Argumentet, eller uppmaningen egentligen, som jag friskt har använt mig av – du behöver inte läsa. sluta läs och fuck off – tyckte hon var dålig. Hon menade att det var ett sätt att undslippa sakfrågan och jämförde med människor som svarar på kritiken om att reklam i tunnelbanan förfular. Istället för att bemöta argumentet om förfulning säger en del då – du behöver inte titta, vilket är ett sätt att inte bemöta argumentet och det är naturligtvis felaktigt argumenterat. Vi ska bemöta ett argument med motargument, inte genom att börja prata om andra saker.

Jag tycker dock att den jämförelsen haltar lite. I fallet med tunnelbanereklamen kan den som utsätts för reklamen inte välja att undslippa den. Den blir påtvingad alla som befinner sig i det offentliga rum som tunnelbanan är. Min blogg däremot gör man ett aktivt val för att läsa. Även om internet är en offentlig plats, så har man knappat in bokstäverna för att ta sig till just min blogg. Väl där är man lite mer i min lägenhet än i tunnellbanan om ni förstår hur jag menar. Jag tycker helt enkelt inte att jag ska behöva ta vilken skit som helst i min lägenhet. Knäckfrågan är som ni förstår hur man ska se på bloggen. Hur mycket har den karaktär av offentlig plats? Sedan är det såklart så att om någon postar en otrevligt utformad kommentar, men med relevant kritik av vad jag har skrivit är det det som ska bemötas. Inte endast otrevligheten, men jag tycker att jag försöker göra det. Om kommentaren endast är ett personangrepp har jag som person svårt att låta bli att svara. Det mogna vore ju att låta läsarna inse att personen som postat är en idiot, men se då kliar det i fingrarna att plita dit ett fuck off and die, även om det egentligen är under min intellektuella nivå och rätt barnsligt faktiskt.

Kommentera

