Är det polisen som stiftar lag i Sverige?

I lördags var jag i Uppsala och hade trevligt med gamla kompisar från studenttiden. Det var den berömda Januarifesten. Man äter, dricker lite, dansar och framförallt sjunger livekaraoke! det är så sjukt grymt. det finns en pärm med låtar som livebandet kan, så man väljer bland dem och bestämmer tonart å så kör man. Galet roligt. Sweet child o’mine och are you gonna go my way sjöng jag, sedan spelade jag trummor en timme eller så. Mycket roligt. Det jag egentligen skulle skriva om var dock det som hände på vägen hem. Vi hade beställt taxi hem till Stockholm på natten. Strax utanför Stockholm körde han 120 på 70-väg. Ett par civilpoliser såg detta och stoppade oss. Följande konversation utspelar sig.

Polis: Det gick alldeles för fort det här.
Taxisnubben: oj då
Polis: Behöver du ditt körkort för jobbet?
Taxisnubben: Ehh. Ja…(Nej, jag är Taxichaufför…)
Polis: Ok. Vi måste bestämma om vi ska ta ditt körkort på platsen…Eller ge dig böter…Det kommer kosta 4000-5000:- det här.
Taxisnubben: oj då…
Polis: men du kanske behöver ditt körkort i tjänsten?
Taxisnubben: jo…(vad tror du, liksom)
Polis: ok. men tänk på att iinte köra så fort där nästa gång. (säger polisen och går!!!)

What, säger jag! Polisen kanske tror att vi skulle bli glada då och tycka att de var snälla, men faktum är att jag inte vill ha en poliskår som bestämmer själva om lagen ska efterlevas. Det är riksdagen som stiftar lag i Sverige. Polisens uppgift är att den efterlevs. Om poliser ser så flagranta lagbrott som att man kör nästan dubbelt så fort som det är tillåtet förväntar jag mig att polisen utdömer det straff som lagen föreskriver (tydligen att ta körkortet eller utfärda dryga böter). Visst måste polisen prioritera vilken typ av brottslighet man ska ägna sig åt, men i det här fallet valde de att följa efter flera kilometer innan de stoppade oss för att sedan bestämma att de inte hade lust att följa lagen.

Fredriks polisbetyg: IG

p.s. Man borde inte få jobba när man är trött. På sista lektionen idag öste jag ur mig dumheter inför IR-studenterna. Jag vågar inte ens skriva vad jag kallade SVT för.

2 svar to “Är det polisen som stiftar lag i Sverige?”

  1. John (ja, den John) Says:

    Hmm, Uppsalapolisen har jag också råkat ut för. De ville sätta mig i fyllecell en gång, inte för att jag var för full utan för att jag ifrågasatte det vettiga i att stå och föreläsa för mig när det fanns viktigare saker att göra (Anders Björk, någon?). Det kändes just då som att lagen var beroende av polismannens humör och inget annat. Råkade inte du bevittna en konstig grej på Kalmar Nation en gång också, när de gav sig på fel kille? Jag instämmer i betygsomdömet i dessa fall; men all heder åt de poliser som gör sitt jobb, för det finns säkert sådana i Uppsala också.

  2. ja, självklart. All heder till alla som gör sitt jobb bra. Inte minst till människor som har lite extra viktiga jobb – såsom poliser. Desto sämre då när de är dåliga.

Kommentera

