Att bli upprörd på sådant som inte är.

På mitt jobb har vi en virtuell anslagstavla där man kan posta saker som når alla. Ibland förekommer där roliga debatter och ibland är jag inblandad i dem. I fredags dök följande meddelande upp:

Hej!
Jag har för andra gången på ett år blivit bestulen på en macka som jag lagt i kylskåpet i personalrummet. Jag hade köpt två mackor då jag glämt min matlåda idag- matsalen har nämligen hunnit stänga när jag kan äta på fredagar. Hade jag inte varit en sådan språkekvilibrist …-:) så hade jag uttryckt mig som följer, citat (en lärare på skolan jag jobbar på) – ” J—- k– ”.

Tjuven kan läggga en tjuga i mitt fack.
trevlig helg!

Jag svarade då:

Jag försökte lösa ordspelet. Ska det vara ”jävla kuk”?

p.s. det var inte jag.


Nu händer det roliga att en annan lärare fullständigt misstolkar mitt svar och tror att jag precis kallat den mackbestulna läraren för ”jävla kuk”. Hur hon får till detta av mitt svar vet jag inte, men hon är mycket upprörd och undrar vad jag är för en jävla typ som kallar kollegor ”jävla kuk”.

Mackläraren skriver då ett nytt inlägg:

Hej!
Jag har förstått att min lilla ordlek, när jag gick igång lite efter att en TJUV tagit min macka, har misstolkats. J—- K– står för JÄTTE KÖK och ingenting annat, vissa grova antydningar har uppkommit och något sådant skulle aldrig komma ur min lilla näpna mun, givetvis.

Med vänlig hälsning

Jag svarar då:

Jag trodde det var lärare x x som citerades, men jag kan tänka mig att han använder jätte kök (särskrivet och särtalat?) som kraftuttryck. Det skulle vara typiskt x.

Vidare förstod jag att folk blev upprörda över mitt försök till tolkning av ordleken. Det är efter detta mail från (mackläraren) uppenbart att min tolkning var felaktig och stötande. Jag tar tillbaka allt, skäms och ber om ursäkt!

På min arbetsplats väljer en del att bli upprörda för de roligaste av saker.

Kommentera

