Ditt liv är så annorlunda mitt.

När jag var i Köpenhamn över nyår var vi bland annat i en statsdel som heter Kristiania. Det är ett ställe där man länge med lätthet kunde köpa narkotiska preparat. Polisen såg mellan fingrarna när det gällde drogförsäljningen och droganvändandet där. Man får lite känslan av att vara i Harlem i NY (på 70- och 80-talet) när man är där. Brinnande oljefat fyllda med ved står framme och människor samlas runt dem för att värma sig. Husen är fallfärdiga och människor ser slitna ut. När vi var där gick vi in på en pub för att ta en öl. Stället var slitet och de spelade väldigt hög musik. Man satt som i en gammeldags SJ-kupé där inne. Mitt emot mig, Lisa och Hetta satte sig en kvinna och hennes kille (tror jag). Hennes händer skakade som om hon hade Parkinsons sjukdom, men det troliga är att hon var drogabstinent. Närmare bestämt tror jag att hon behövde heroin. Hon talade nästan perfekt svenska med oss och enligt egen utsago talade hon alla språk. Hon framstod som klart intelligent, men samtidigt helt förstörd. Hon var kanske i 35-årsåldern. Efter ett tag började hon rulla upp en cigarett och elda på en heroinsten med hjälp av en tändare och en sked. Det såg ut som i en film. Innan jag hann fundera klart på om hon skulle börja ta fram kanylen för att skjuta upp där inne på pubben blev hon utslängd av personalen. Danmanrk har en ganska ny regering och ställets utskänkningstillstånd skulle ryka med en gång om hon skulle börjar injecera där inne samtidigt som polisen gick förbi. Så hon packade ihop sina saker och gick darrande ut i kylan för att skjuta upp utomhus.

 

 

 

Jag undrar vad hon gör just nu den danska kvinnan i 35-årsåldern som troligen inte kommer möta sin 40-årsdag.

 

Ett svar to “Ditt liv är så annorlunda mitt.”

  1. cherrykillsme Says:

    usch.. inge kul att se sånt där..

Kommentera

