SvD vs. DN

Jag prenumererar på Dagens Nyheter. Jag läser den från pärm till pärm varje dag. Jag börjar med ledarna när jag äter frukost och betar av resten på min timmeslånga färd till arbetet. Ledarna på DN tycker jag generellt sett är bra. Jag kan skribenterna så väl att jag för det mesta vet vem som har skrivit huvudledaren, trots att den är anonym. Jag vet vilka hjärtefrågor de har och hur de skriver. När jag hoppar av vid gymnasiet brukar jag vara klar och låter sedan DN ligga kvar på bussen. Jag ser det som en del av mitt folkbildande arbete att skänka DN till någon som kanske annars aldrig skulle läsa den. Tycker jag något var särskillt bra brukar jag låta den artikeln ligga uppe när jag går av bussen.

Det är betydligt mer sällan jag läser SvD. När jag gör det blir jag ofta irriterad på att ledarskribenterna inte är lika vassa (Barbro Hedvall på DN är i o f s verkligen inte den vassaste kniven i lådan).  Jag läser sällan en SvD-ledare utan att lätt hitta en uppenbar invändning. I måndags var det följande artikel av Sanna Rayman jag störde mig på. Sanna skrev –

Jobbskatteavdraget är mer än bara en önskan att främja arbetets dygder. Det fungerar också som en vältajmad förstärkning av regeringens krisåtgärder. Många kräver sänkt moms för att stimulera konsumtionen, men glömmer bort att ett snabbare sätt är låta folk behålla sina pengar i plånboken redan från början. Det är ju med den man shoppar. (Hela artikeln här)

Vet hon inte eller underlät hon att skriva att i en lågkonjunktur/finanskris går en stor del av en skattesänkning till sparande? Därför är en generell momssänkning att föredra om man vill skynda på konsumtionen. Varför tar hon inte upp det? Jag har sällan sådana uppenbara invändningar mot ledarna i DN. Trots detta hör jag sällan människor prata om generella kvalitetsskillnader på de två tidningarnas ledarskribenter. Det är märkligt.

6 svar to “SvD vs. DN”

  1. Ska vara sådär irriterande och plocka fram en riktigt kass grej från en av dem på DN som jag vet att du gillar:

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=956&a=873951

    Jämför det hon skriver med exempelvis Per Gudmundsson på SvD så skulle man kunna argumentera för det omvända förhållandet. Därför måste du nu göra bot och ta och jämföra ALLA ledarartiklar i båda tidningarna sedan 1914 och sortera dem i ett kvalitetsindex med skalan 1-5 för att därefter utse en vinanre.

  2. ja, den artikeln var inte bra. Den var nära att få ett alldeles eget blogginlägg faktiskt. Det var kul att du tog upp just den. Det är klart att ska man prestera artiklar typ varje dag kommer det ibland stolpskott. Försök skriva intressanta blogginlägg varje dag får du se!

    Min poäng var inte heller att ALLA artiklar i DN var bra, utan den att varje gång jag läser SvS:s ledare hittar jag den här typen av invändningar. Det kan inte vara en slump.

    Jag förstod int eheller om din PG artikel rörde samma sak som Kjöllers? kan du länka till PG:s art?

  3. Menade bara att PG generellt är en bra skribent, vet inte om han skrivit just om Marklundaffären. Men han har en blogg som du kan få en länk till:

    http://gudmundson.blogspot.com/

  4. ”Vet hon inte eller underlät hon att skriva att i en lågkonjunktur/finanskris går en stor del av en skattesänkning till sparande? Därför är en generell momssänkning att föredra om man vill skynda på konsumtionen. Varför tar hon inte upp det?”

    Det är klart att du har en poäng, man kan diskutera i evigheter vilka stimulanser som är bäst. Men när det är kris tenderar folk, precis som du skriver, att spara. Man kan förstås ta till den lite mer pekpinniga åtgärden generell momssänkning, men det är inte självklart att heller en sådan skulle ge önskad effekt om oron är utbredd. I så fall blir det lite pengar i sjön. Att låta folk behålla sina pengar kan i alla fall aldrig kallas pengar i sjön.
    Sen finns det en krass politisk aspekt av det här med momssänkningar. När den väl är sänkt så är den, det är på så vis ett väldigt definitivt beslut som påverkar statens kassa långsiktigt. Och inget parti vare sig till höger eller vänster är särskilt suget på att gå till val på höjd moms…

    Sen om detta med skrivande och kvalitetsskillnader rent allmänt. Du kanske borde prova på en prenumeration på SvD ett tag för att jämföra? Jag tänker inte dissa konkurrenterna, det finns flera skribenter på DN som jag gillar och jag har för övrigt jobbat även på den ledarsidan för några år sedan. Är nyfiken på hur sidan ska utvecklas när de nu snart får chefsbyte på redaktionen. Men en sak vet jag och det är att SvD:s ledarsida+ledarblogg är uppskattad också bland dem som inte håller med. Det är det jag absolut oftast får höra. ”Ja, jag håller inte alls med er, men ni gör den bästa ledarsidan…”

    För egen del ser jag detta som ett gott betyg.
    Det beror förstås på vad man är ute efter som läsare, men personligen anser jag att det är min uppgift som ledarskribent att skapa invändningar och debatt. Att dag efter dag producera texter som INTE triggar invändningar utan bara passerar frukostborden mjukt och följsamt känns inte så intressant för mig.

    MVH

    Sanna Rayman

  5. […] Nu till vad min nya kompis Rayman faktiskt skrev i sin kommentar- […]

  6. Haha, snacka om att sitta och googla på sitt eget namn. XD

Kommentera

