Om ett kommande problem.

Jag har, som vanligt varannan helg, spenderat mesta delen av tiden i studion i Vårby gård. För en gångs skull åkte jag tunnelbana dit och hem. Jag missade så klart tåget på väg tillbaka och fick sitta och vänta tio minuter på nästa. Jag noterade då att c:a 80% av alla som gick förbi spärrarna gick förbi dem utan att betala. Utan att blinka också. Främst var det de unga som struntade i att dra något kort. Jag riktigt känner i atmosfären att de där killarna (de flesta var det) befinner sig utanför samhället och de gör det i en invandrartät förort med hög arbetslöshet. Det är här som kravaller av typ Rosengård och Paris förorter kommer brisera.

De måste in. De måste få jobb och de måste få det nu. Hur stor tror ni sannolikheten för det är i en lågkonjunktur?  Väldigt liten tror jag . Det är ett gigantiskt problem vi håller på att odla fram i förorterna till Stockholm. Vi håller på att lämna öppen gata för Sverigedemokraterna i nästa val. ”Titta på de otacksamma invandrarna ”, kommer de säga och många kommer tycka som de. Lågkonjunktur, arbetslöshet, och misslyckad integrationspolitik är ett utmärkt sätt att få in ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Vi har bäddad för det här helt på egen hand. Bra gjort.

Kommentera

