En tischa från Iron Maiden

I vissa tidningar finns det rutor där reportrarna frågar förbipasserande vad de har på sig. En slags modeshowoffgrej. För ett halvår sedan hittade jag en sån ruta med tillhörande bild som var kul. Det var en tjej i 18-årsåldern som tillfrågades. Hon svarade typ:

Jag har skor från Bianco footwear som jag köpte i typ en skoaffär. Sedan har jag en kjol från H&M, svart (no shit). Väska från Gucci och en tisha från Iron maiden. Vi tar det igen – en tischa (wtf) FRÅN Iron maiden. Vi pratar om ett av hårdrockshistoriens absolut största band ever. Iron maiden – run to the hills, the trooper, fear of the dark, aces high, the number of the beast osv i en evighet. Men det här spånet hade inte hört talas om maiden utan trodde att det var en ny tuff modedesigner som gjorde coola ”tischor” med tuffa monster på. Kom in i matchen för helvete tänkte jag. Det tänker du såklart också. Den här gamla historien påminner mig om dagens elevgrej.

Jag har noterat att elever inte har något begrepp om kalla kriget. Ibland har de inte ens hört begreppet. För mig är denna 1900-talets mest utdragna konflikt nästan lika levande som, låt säga, terrorattentaten i NY 2001. För eleverna är det inte så. En del av dem är födda efter kalla krigets slut. På frågan om vad de tänker på när jag säger kalla kriget fick jag idag svaret – snö.

Jahapp…

3 svar to “En tischa från Iron Maiden”

  1. det är inte lätt att bli gammal…

  2. Nej. Tydligen inte att vara ung heller.

  3. Ja, det är typiskt Nisse att låta sina barn bläddra i vilse i Naziskogen featuring Alice Bah som Eva och Ulf Lundell som Adolf. Det är så skönt med ironin att Alice är Eva med tanke på hennes halvmörka hudfärg. Bra pedagogik där nisse!

    Puss tillbaka!

Kommentera

