Det borde vara annorlunda, men är likadant.

Ibland är det som om inget har hänt fastän allt har hänt. Det är samma reaktion som det var innan och trots att förutsättningarna är annorlunda och trots att du vet, eller åtminstone tror dig veta, att det skulle sluta på samma sätt den här gången går det inte att göra motstånd. Få saker är vackrare än när känslor faller på plats och du gråter av sorg för att det är rätt och för att det är sorgligt att det ändå inte går. Det där med att du vet hur det kommer gå. Det där med att inget förändrats. Det där med att allt förändrats.

Hon känns stabilare nu än hon gjorde bara nyss. Hon är fortfarande bräcklig. Det kommer hon alltid att vara för hon kommer därifrån hon kommer. Dessutom är hon så liten hela hon. Så liten att hon knappast syns. Men hon känns desto mer.

Härifrån kan vi se hela staden för det går inte att komma högre upp än där vi är. Det är roligt på en måndag också. Barfolket vågar strunta i chefens order om fransk musik och spelar Robyn på repeat. Vi är tillslut lika många som dem. Det var längesedan jag såg henne gråta och då var det för hennes skull. Nu var det för min skull.

Du behöver inte vara ledsen för det! Du gjorde som du trodde var bäst. Man kan inte alltid göra rätt. Men det kommer att bli bra. Jag lovar på heder och med mitt gråa skägg som pant att det kommer bli bra! Det är ett nytt år. Allt har förändrats, men någonstans är du fortfarande det vackraste jag vet.

3 svar to “Det borde vara annorlunda, men är likadant.”

  1. Johnny Power Says:

    Va?

  2. Du har rätt. Jag var otydlig. Jag har skrivit om. Allt som du kan förstå borde du förstå nu.

  3. Namnet som måste anges Says:

    ”Dessutom är hon så liten hela hon. Så liten att hon knappast syns. Men hon känns desto mer.”

Kommentera

