The Fredrik deathlist of irriterande/roliga elevbeteenden.

Jag har full förståelse för att elever kan uppfatta lärare som oförstående läxmaskiner som tror att just deras ämne är det enda som eleverna har att hålla på med. Vi är naturligtvis också allmänt dumma i huvudet, enerverande och tråkiga. Men det här är ju inte en elevblogg utan en blogg skriven av en lärare. Så här kommer den: The Fredrik deathlist of irriterande/roliga elevbeteenden:

o.s.v. – Punkten o.s.v. är minst irriterande. Faktum är att den är ganska rolig och förvånansvärt frekvent förekommande. Den dyker upp när elever skriver prov. Det kan se ut så här: ”Bissmark enade Tyskland med hjälp av krig o.s.v.” Som om jag skulle tänka: ”jaja…eleven skriver o.s.v. Det hon/han menar är ju att nationalism var ett enande kitt för det splittrade tysktalande småstaterna i det tyska riket och att B var en smart strateg som i förväg tänkt ut hur han, med hjälp av tre olika krig mot olika länder, skulle kunna bilda en tysk stat. Tur att hon/han skrev o.s.v. annars hade det inte blivit full pott på den frågan.”

Allmänt småbabbel under föreläsningar. När man håller i en föreläsning är det tusen saker som händer i huvudet. Hur ska jag lägga fram den här punkten så att de förstår? Vilket exempel ska jag ta för att klargöra min poäng? Har flertalet förstått det jag sagt? Hur många hänger med? Måste jag förklara detta igen på ett annat sätt o.s.v. (i ordets riktiga bemärkelse). Det man inte behöver då är ytterligare en tanketråd som tar hand om elever som sms:ar (vi ser det alltid, men kan inte avbryta så fort det händer för att hämta mobilen/ säga till) eller elever som småpratar om annat. Det sistnämnda är sjukt irriterande. Man tappar rytmen. Man kommer av sig och det stör de som försöker lyssnas koncentration. Dessutom är det respektlöst mot mig som ju faktiskt lagt ner tid på att göra mitt jobb som ju är ett ganska kreativt sådant. Det är lite att pissa på mig faktiskt.

Får jag göra provet på nästa lektion / Varför får jag inte göra provet på nästa lektion? Måste jag komma på nästa lektion? När jag hör det här blir jag instinktivt irriterad. Som om lektioner inte har ett syfte och att man bara kan hoppa över en (de frågar aldrig vad man ska göra på nästa lektion. Ibland kanske det skulle kunna funka, men för det mesta inte) utan att det spelar någon roll. Vi kommer gå igenom nya saker nästan varje lektion.

På odiskutabel första plats och mest irriterande och humörförstörande av allt är emellertid När slutar lektionen? Fråga mig ALDRIG det! Titta på ditt schema för bövelen. Jag har också gått i skolan. Jag vet att även med duktiga lärare och på bra lektioner sneglar man mot klockan. Att fråga när lektionen slutar är ändå att sända ut signalen – det-här-är-det-tråkigaste-jag-vet-och-jag-önskar-att-jag-var-exakt-var-som-helst-annars-än-just-här-just-nu.

Jag har förberett lektionen. Jag har tänkt saker om den. Jag vill att du ska förstå något eller lära dig något när du är här. Det är en del av mig i den här lektionen och det enda du vill prata med mig om är när du får gå. Om lektionen var tråkig innan lovar jag att den blir ännu tråkigare efter den frågan.

Som tur är händer inget av de ovanstående sakerna varje dag. Det som däremot händer varje dag är att någon elev får syn på ett samband, eller lyfter sig lite extra och får den där aha-glimten i ögat, eller säger något snällt, eller frågar något bra, eller att vi bara har kul ihop mina elever och jag.

I slutändan är det ändå så fett värt att vara lärare.

2 svar to “The Fredrik deathlist of irriterande/roliga elevbeteenden.”

  1. Vet du vad? Du är en jävligt bra lärare. Du gör historia intressant, för du lägger upp det pedagogiskt och med humor. Du hade bra upplagda prov, jäkligt bra upplagda föreläsningar med de häringa papperna man fick till och du… var helt enkelt bra. Så tänk på det när du står där och känner att ingen lyssnar. Det handlar mer om dom än om dig.

  2. Sötaste Sanna…Det är alltid några som lyssnar. Det är faktiskt helt ok att inte lyssna, men det är inte ok att störa dem som försöker lyssna. det är då jag blir arg.

Kommentera

