Folk är idioter del 2 / När du läst det här kommer du tänka bättre del 2

Ibland när jag är bitter och tar i på bloggen gör jag det i egenskap av en slags alter ego. En surversion av mig själv lite halvt på låtsas. Visst kan jag var rätt cynisk och tjurig på riktigt också, men ofta överdriver jag lite för att det blir roligt att läsa då. Ibland blir jag emellertid arg på riktigt och det blev jag imorse på väg till skolan.

Då läste jag på DN kultur ett inlägg av kulturministern angående att hon blev arg på konstfackstudenten som sprayade ner en tunnelbanevagn och krossade en ruta. Hon blev upprörd för att studenten bröt mot lagen och förstörde en tunnelbanevagn. Är man kulturminister i en demokratisk stat där vi ska hålla oss till lag är det inte bara rätt, utan helt nödvändigt att hon säger ifrån när folk bryter mot lagen – må det vara i konstens eller något annat ”rättfärdigt” syftes namn. Det fattar inte Jessica Kempe. Hon hävdar istället att kulturministern brytit mot grundlagen när hon inte velat skydda den ”gränsöverskridande” konsten. Hon beskriver hur konstnären (vandalen alltså) far fram på följande sätt: ”Inför oidentifierbara passagerare glider filmens klottrare smal och svart som en spritpenna ut ur ett krossat t-banefönster utan att en droppe blod flyter, för att som en nyfödd kalv landa på den tomma perrongen och likt en dansande Chaplin i luva saligt dra böljande streck över filmens fula kakelväggar” (DN 19/2 2009). Man blir ju sugen på att likt en spritpenna dra fram över Kempes egendom å se hur nöjd hon skulle vara över det. Detta för att lite tufft gränsöverskridande ifrågasätta konstkritikernas makt eller nått. Kanske man skulle rita upp en mogen penis (med pung som man gör på dagis) på Kempes bil eller olla hennes dörrhandtag eller nått för att sedan visa upp den förnedrade Kempe på film.

Passagerarna på tunnelbanevagnen lär ju ha känt sig illa till mods och rätt maktlösa över den maskerade vandalens framfart. Detta vill alltså Kempe försvara. När kulturministern säger ifrån får hon veta att hon agerat ”statlig konstnärsdomstol”. Men snälla rara! Det handlar ju inte om huruvida detta är bra konst eller inte. Det handlar om huruvida det är ett lagbrott som begåtts eller inte. Om ett lagbrott begåtts (vilket är högst sannolikt) vill jag höra Kempes offentliga ursäkt.

Låt mig hitta på ett exempel för att tydliggöra dumheten i Kempes resonemang. När jag gör det ska jag också göra dig som läser uppmärksam på ett ganska vanligt tankefel.

Byt ut lagbrottet vandalisering mot, låt säga, ett mord. Inte fan skulle Kempe argumentera på det här sättet då! Jag skulle vilja höra något i stil med ”I konstens namn måste man få tänja på gränser. Kulturministern borde därför, i den gränsöverskridande konstens namn, stödja konstnären i hans projekt där han på ett lite crazy sätt avrättar Lasse Berghagen. Lasse Berghagen kan ses som en symbol för folkhemmet och därför…”. Här kommer vi in på tankefelet. Folk har svårt att förstå sig på principer. Ett lagbrott är ett lagbrott och sådant ska vi hålla oss ifrån. Oavsett om det är fråga om vandalism eller mord. Vi kan inte, i konstens, djurrättens, nazismens eller vilket jävla namn som helst hitta på egna lagar eller följa vilka lagar vi personligen känner för!

Jag minns en reklamaffisch från förra valet. Miljöpartiet skanderade, ungefär i alla fall: ”Den nya fildelningslagen gav oss en miljon till brottslingar. Det behövdes verkligen.” Genom lag bestämmer vi vad vi får och inte får göra i konungariket Sverige.

Om vi bestämt at man inte får döda människor ska det vara brottsligt att göra det – oavsett om det är en miljon som gör det eller ingen alls.

Tänk att det ska vara så svårt Jessica Kempe, miljöpartiet, djurrätsaktivister, miljökämpar, nazister, gränsöverskridande konstnärer o.s.v.. Ni gör samma tankevurpa allihopa. Försvaret att just er sak är så viktig att ni måste bryta mot lagen håller inte.

2 svar to “Folk är idioter del 2 / När du läst det här kommer du tänka bättre del 2”

  1. Stalle på fejjan:

    Jag är ju en notorik blogg-hatare utan dess like. Detta lyder ju mest under devisen att jag är fullkomligt ointresserad av vem som gick vidare till andra chansen, hur de nya doftljusen på IKEA luktar, eller vad som är nytt på H&M, och vad folk tycker i frågan. Jag skiter även i dunkudde -debatten eller om noshörningen Nelson har vrickat framtassen. Men din blogg är ju hysteriskt bra! Känns som du stulit mina åsikter bara (-; Den potentiella läsargruppen är ju dock fantastiskt liten med tanke din helt korrekta idiotförklaring av massorna.

    Ha det gott!

    …man tackar!

  2. Attractive section of content. I just stumbled upon your
    web site and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your weblog
    posts. Anyway I’ll be subscribing for your feeds or even I success you get right of entry to persistently fast.

Kommentera

