Fredriks oetiska fonder

Ibland när den politiska korrektheten börjar stå mig upp i halsen kommer jag upp med diverse idiotiska idéer för att liksom rensa ut systemet från de miljömedvetna, kravmärkta, svanmärkta och rättvis handelmärkta åsikterna. Vid ett sånt tillfälle kom jag upp med det ondskefulla konceptet oetiska fonder. Det är helt enkelt fonder som lovar att inte sätta sina pengar i miljöteknik, facklig verksamhet i Guatemala och vattenteknik i Namibia. Istället lovas hög avkastning i diverse industrier som gör världen till en sämre plats att leva på, men ger en väldans massa avkastning. So far har jag kommit upp med följande: Multinationella vapenhandlare, oljeproduktion i mellanöstern, den amerikanska porrindustrin, gränsöverskridande knarkhandel, global terrorverksamhet och kinesiskt barnarbete. Har du förslag på lukurativa områden jag missat får du gärna skriva en kommentar.

När jag skriver detta kom jag att tänka på Marie Söderkvist som är gift med dbebattören Johan Tralau. I en debatt hon var med i med någon människa från vänstern fick hon en fråga som var tänkt som en retorisk sådan – MEN MEN…om det blir som du vill kommer ju barnen i Afrika svälta, de fattiga blir fattigare och de rika blir rikare!!!! (ungefär så var det i alla fall), På detta svarade Söderkvist. 

– jaha…är det så farligt då?

4 svar to “Fredriks oetiska fonder”

  1. Haha, ja om du visar mig vart man kan köpa in sig i lite Colombianska knarksyndikat-optioner så ska jag också hoppa på tåget.

    För övrigt har Pål Hollender gjort precis det du pratar om i form av ett konstverk. Fonden ger grym avkastning och man kan ansöka om stipendie från hans fond mot att man blir uthängd offentligt med att man söker pengar från en oetisk fond. Jag vet inte riktigt vart konsten i detta ligger men har man bara högskolepoäng att backa upp med så kan ju det mesta vara kont.. Jag tycker det är kul i alla fall.

  2. ja, i min fond delar vi också ut stipendier till terrorister som särskilt utmärkt sig under året. stipendiaten år 2000 hette Usama Bin Laden. Ett mycket lyckat val måste man konstatera i efterhand.

  3. Killen du bodde med ett tag Says:

    Porrindustrin ger inte så mycket avkastning numera (i och med gratisalternativet internet). Däremot gör den att världen är en bättre plats att leva på. Kanske vore något för KPA?

  4. If you want to increase your know-how simply
    keep visiting this web page and be updated with the latest gossip posted here.

Kommentera

