Psykfall mitt ibland oss.

På bussarna runt Tyresö finns det en man som är galen. Han pratar med sig själv i osammanhängande meningar. Ofta handlar det om olika människor som man inte vet om de är riktiga eller finns i mannens huvud. Det kan låta såhär: ”Stefan är en bra kille alltså, smart (hela tiden gestikulerar han yvigt), smart. (å så är han tyst ett tag för att sedan brista ut i något helt annat) 15 x 3 = 25, 25 är det!!! jävla helvete!!! o.s.v. Det är lite lätt obehagligt att vara i närheten av honom. Jag har alltid ett halvt öga på honom när jag åker buss med karln.

Idag när jag var på väg till jobbet hoppade jag av fyran på Gullmarsplan som vanligt. Jag fick syn på en gubbe med ovårdat skägg som stod vid vägkanten. Precis vid ingången stod en mörk tjej och väntade på något. I ganska snabb takt går skäggmannen fram emot tjejen. Jag hann tänka att det var konstigt att han verkade känna henne. De framstod som omaka. Sekunden senare hade han puttat in henne i väggen. Jag gick med beslutsamma steg dit och ställde mig emellan tjejen och gubben. Jag tittade in i hans galna ögon med Fredriks aggresivaste och mest bestämda blick och han förstod att det inte var lönt att försöka ge sig på tjejen igen. Jag stod där någon minut kändes det som och glodde på honom. Han glodde tillbaka och verkade fundera över hur pass allvarlig jag var med att stå ivägen. Jag viskade utan att släppa ögonkontakt med galningen till tjejen att gå in i terminalen, vilket hon gjorde. Jag och gubben hade en stand off på kanske femton sekunder till innan han skrek något obegripligt och sluddrande åt mig och gick sedan långsamt och stapplande därifrån i riktning mot torget vid Gullmars.

Skakande av adrenalinpåslaget gick jag upp för att ta bussen.

Människor som inte borde vara ute bland oss andra är det. Det är synd om dem och det är synd om oss andra som blir utsatta för deras galna infall. Jag har en känsla av att de är fler än förr. Jag hade hellre sett att de togs om hand på ett vettigt sätt. Det är sådant jag vill att mina skattepengar ska gå till. Hellre det än en fem procentig höjning av A-kassan till exempel.

3 svar to “Psykfall mitt ibland oss.”

  1. Definera tas om hand på ett vettigt sätt?

  2. Det ska inte vara ett frågetecken där, utan ett utropstecken. Det heter också – ”definiera”.

    Jag menar att de bör behandlas i den mån behandling har någon effekt, annars bör de låsas in. Det är inte rimligt att människor som är farliga för andra ska vara ute på gatorna.

  3. du är så bra! heja!

Kommentera

