Om meningen med livet

Min bästa tjejkompis ringde mig igår kväll. Jag hade sovit typ hela den dagen och var lite groggy. Hej, sa hon! En enkel fråga – vad är meningen med livet, Fredrik? – Jag insåg att det var läge att vakna till lite snabbt för den här diskussionen. Jag tror inte det finns någon, sade jag och medan jag pratade om det ett tag började hon gråta. Lilla plutt, sa jag. Vill du att jag ska komma över? Det ville hon inte. Hon skulle sova och dessutom hade vi ju redan träffats tidigare på dagen. Det är inte lätt när livet inte gör som man vill och saker långsamt exploderar i ansiktet på en; som i slow motion. Det är klart man börjar fundera över vad poängen med alltihopa är. Trots att jag eventuellt har en lite tråkig syn på det där med meningen med livet kanske jag kan ge lite hopp och vilja att fortsätta ändå.

Den här är till dig.

Jag är singel. Jag skulle nog påstå att en av de saker jag lägger ner mest tankemöda på är hur jag ska bära mig åt för att inte vara det. Jag försöker helt enkelt hitta någon så att jag kan föra mig själv vidare. Eller rättare sagt – mina gener kämpar för att föra sig vidare. Det intresanta är att man kan se hur beståndsdelarna som utgör min kropp försöker överleva och föra sig vidare under min medvetandenivå. Ska man försöka hitta någon mening med livet verkar den vara att föra sina gener vidare. Det kanske inte är så sexigt, men ett utav medlen för att nå det målet är minst sagt sexigt. Jag pratar såklart om kärlek. Vi är så konstiruerade att vi blir kära lite då och då. Detta för att vi ska föra oss vidare, men också stanna tillsammans för att ta hand om våra barn. När man säger att det uppstår kemi emellan människor är det nästan sant. Det går att se kemiska förändringar i kroppen hos individer som är förälskade. Alla som varit förälskade vet att det är en underbar känska och strävar efter att få uppleva den igen. Så också jag. Du kommer få vara med om det igen! Ska man hitta en mening med livet är detta det närmaste jag kommer.

Jag tänkte avsluta genom att travestera Karin Boye – Det finns varken mål eller mening med vår färd – det är vägen, som är mödan värd.

Sov gott.

10 svar to “Om meningen med livet”

  1. Tycker att du är riktigt klok ibland 🙂

    För mig som fört generna vidare är
    meningen med livet just det, fortsatt liv.
    Men när jag inte är i en relation så återstår
    endast kärlek utan morot, som att fortplanta
    världen iallafall för mig.
    Det är en mycket svårare nöt att knäcka.
    Finns det någon för alla?

  2. Ja, det var lite det jag försökte säga. På kollektiv nivå tror jag inte att det finns någon objektiv mening med livet. Vi får nog vara nöjda med att snickra ihop våra egna.

  3. ”under min medvetandenivå/…/kärlek”

    – Skäms på dig!

  4. Du förstod nog inte riktigt – man kan se att celler automatiskt gör saker på en nivå som jag inte kontrollerar. Jag tänker till exempel inte ”sluta dela dig nu cell annars finns risk för cancer”, men ändå sker sådant. Finns väl inte så mycket att skämmas för vad gäller det?

    Jag ska också meddela Cina att du skämms för att du är kär i henne – det blir nog populärt.

    puss, älskade vän!

  5. Du är så jävla skön och yeah yeah wow wow när du ena stunden basunerar ut att homosexualitet är onormalt för att sedan genom en kvantitativ analys komma fram till att meningen med livet är att få barn.

    Jag vet att du inte är ironisk eftersom du inte för född på 80-talet. Jag citerar min webfavvo Colle; Skäms på dig! Har även en försiktig undran; Sponsras bloggen av den katolska kyrkan ellere Livets ord?

    Glad Påsk Fritte och kom ihåg, Jesus dog för våra synders skull!

  6. ..ena stunden…för att sedan…å sen kommer du fram till att båda ståndpunkterna stöder att jag är sponsrad av katolska kyrkan. Nu är du ute och snurrar igen, men det är roligt som vanligt!

    Glad påsk till dig och familjen och stöd mig i en bön för livet mot homosexualitet!

  7. Ja, jag snurrade upp dig igen. Apropå just det så syns vi på bandyn nästa torsdag! Glad påsk (+ minns att Jesus dog för våra synders skull)!

  8. du snurrade upp dig själv och skrev fel, men det gör inget! Jag vet att du kan om du vill!

  9. Nej du vet att jag hade rätt. Homosexualitet är onormalt och meningen med livet är att skaffa barn = katolska kyrkans andemening. Enkelt. Efter att ha läst igenom min utmärkta kommentar igen så ser jag att denna enkelhet är oerhört tydlig och du inte kan missa den. Att du sedan förmodar att läsarna klickar sig vidare för att kommentera inlägget, något som kanske 10-20% gör, förändrar givetvis ingenting.

    (Sedan vet jag att du inte är en homofob eller katolik…)

  10. Det felsteg är lingvistiskt inte sakligt – se min kommentar ovan.

    Vad gäller kopplingarna till kyrkan måste alla människor med något innanför pannbenet hålla med om att homosexualitet är onormalt. Det är ju det inlägget handlar om. Vad gäller att meningen med livet är det egentligen inte jag som säger att det är att skaffa barn. Det är våra gener som försöker överleva och föröka sig. Det står så att säga skriver i generna och inte på min blogg. I’m just the messenger liksom….Lite som Jesus.

Kommentera

