Om tjejers dåliga självkänsla

Jag fyllde 30 förra året. Från att jag var tonåring har jag stått ett antal kvinnor nära. Antingen för att de varit goda vänner till mig eller för att jag varit tillsammans med dem. Det rör sig kanske om ett tjugotal tjejer som jag kommit så nära att jag skulle säga att jag känt dem väl. En sak har nästan alla haft gemensamt. De lider/led alla (utom en) av dålig självkänsla. Det kan ha att göra med att de tycker att de är fula, för tjocka, otillräckliga rent intellektuellt eller att de tycker att de misslyckas med det de företar sig.

Rent objektivt skulle jag säga att de alla har haft fel, eller åtminstone att de övervärderar sina tillkortakommanden. Eftersom det alltså inte är tal om att felen sitter hos tjejerna, inte enligt min mening i alla fall, måste det vara något med samhällsklimatet som gör att tjejer är långt mer självkritiska än de hade behövt vara. Något som gör att de känner att de inte räcker till. På samma sätt är det fascinerande hur killar generellt övervärderar sina egna insatser och förmågor.

Jag vet inte riktigt vad det är som leder till de här observationerna, men jag är rätt säker på att jag generellt sett har rätt. Kanske är det så att det mansdominerade samhället genererar skillnader i tjejernas (och killarnas) värdering av sig själva. Om det är på det sättet. Vad ska vi göra åt det? Det kan ju inte vara samhällsekonomiskt försvarbart att halva befolkningen nervärderar sig själva till förmån för uppblåsta killar som inte kan svara upp mot de förmågor de påstår sig besitta.

11 svar to “Om tjejers dåliga självkänsla”

  1. Generellt sett, har du kanske rätt… Jag själv ogillar starkt att generalisera, det känns lite hjärtlöst… 🙂 Många killar har också svag självkänsla. Jag vet inte men du kanske inte har det, du kanske är en ”riktig man” eller nåt haha. Nä, skämt åsido.

    Jag läste lite av vad psykologerna säger om att ”hitta sig själv”.

    ”För att se vem man själv är måste man först se vem man inte är…”

    Nåt sånt stod det tror jag. Det har nog dels mycket med det att göra, att just UNGA tjejer och killar har problem med självkänslan. Man har inte hittat sig själv än och man är osäker på vad om är ”rätt”… Det är där samhällsklimatet kommer in i bilden. Och vilka är det som styr det? Jo, vuxna!

    Det är ni vuxna som bär ansvaret för hur samhället ser ut idag. Ni kan inte göra någonting åt hur det ser ut idag, eftersom det bestämdes av vuxna när ni var barn. Utan vi unga måste bestämma hur vi vill ha det i framtiden. Men unga har ingen makt i samhället idag. Det förekommer extrem ålderdiskriminering, eller ska jag säga ungdomsdiskriminering i hela världen. Även i Sverige!

    Hur ska vi då lösa detta ytters onödiga problem. Ja, problemet ligger ju i brist på kunskap. Så samhället måste se till att utbilda dagens ungdomar till hälsosammare tankar kring livet. Och vart är inte ett bättre ställe att börja på om inte skolan. Inför särskilda ämnen, i alla fall egna hela lektioner till att diskutera och konfrontera dessa problem. Så enkelt är det att BÖRJA jobba på detta. Men vi har ont om tid.

    Framtiden är redan här, och vi har inte ens börjat…

  2. theresesyrran Says:

    way to go bro

  3. Vad gäller generaliseringar måste man ägna sig åt sådana. Vi gör det hela tiden om du tänker efter. Utan att göra dem skulle vi inte överleva en dag (om vi var tvungna att empiriskt undersöka om det är en dålig idé att ställa sig framför en bil som rullar varje dag skulle vi inte leva så länge. Alltså generaliserar vi för att klara oss). Det är också en bra idé att generalisera för att kunna belysa problem. Tänk lite på det, A!

    Sedan börjar du prata om ungdomsdiskriminering. Det är ju lit eav en annan sak, men visst förekommer det sådan. Precis som det förekommer åldersdiskriminering mot äldre personer. I denna veva kommer dagen favoritcitat –

    ”Det är ni vuxna som bär ansvaret för hur samhället ser ut idag. Ni kan inte göra någonting åt hur det ser ut idag”

    Jag gillar det citatet Anguzz! Hur ska du ha det egentligen? 😉
    _______________

    Tack, syrran.

  4. Bitterfittan Says:

    Jag hatar män. De tror att de är något. Det är de inte. De är äckliga och ointelligenta och har ofta någon typ av utvecklingsstörning, tex cp-skada, innebandyskada och/eller lårkramp (ofta under sex).

  5. Jag ogillar starkt att generalisera, jag sa inte att jag aldrig gör det 🙂

    Angående citatet då.

    För det första, det kan tolkas som att jag generaliserar. Det gör jag inte, jag säger inte att ALLA dagens vuxna bär ansvaret. Tänk gärna så här: Det var inte alla dagens vuxna som gjorde dagens samhälle vrickat, men alla som gjorde dagens samhälle vrickat bestod av dagens vuxna 😉

    Sen kan det omöjligen ha varit dagens ungdomar som formade samhället vi lever i nu, eftersom vi inte ens var födda när aktionerna som skapade resultatet vi har idag gjordes.

    Och att ni inte kan göra nåt, det var lite otydligt skrivet av mig 🙂 Det jag menade var att ni inte kan göra något åt hur samhället ser ut IDAG, men ni kan göra något åt hur FRAMTIDEN ska se ut! Ingen kan göra något åt hur det ÄR eftersom det skulle krävas lite time traveling, men alla kan vara med att forma FRAMTIDEN 🙂 Förstår du bättre hur jag menade nu? 🙂

  6. Jag menar att du kanske ska ompröva din generaliseringsoro. Det är inget att var arädd för. Man kan generalisera utan att mena att ALLA gör eller tycker något. Man menar bar att det GENERELLT är på ett visst sätt. Det är det som man normalt kan förvänta sig alltså.

    Javisst kan vi vuxna påverka framtiden. Vilken tur att jag jobbar som gymnasielärare då, Anguzz! Jag gör mitt bästa för att skapa en mer utbildad framtid, precis det du efterlyser alltså.

    sov gott nu!

  7. Jag förstår dig 🙂 Jag är då tyvärr en extrem ”individualist” om jag får kalla det så 🙂 Lite så här tänker jag:

    Om vi säger att 99% är på ett visst sätt, då utelämnar man 1% och det kan vara minst en individ, men oftast flera, och det betyder att man inte tar deras tankar och filosofier i tillräckligt stor aspekt för MIN smak.

    Men det är ju vad jag tycker, och jag är ju ung och dum, och en minoritet! Och på grund av att alla tror att man bara MÅSTE generalisera för att greppa världen, så är det därmed ingen som bryr sig om vad jag tycker om generalisering, är det sånt här som kallas ironi?

  8. Gonatt pårej!

  9. en intressant observation som helt enkelt sätter fingret på manlig makt (enligt mig)
    dvs ett kvinnligt förtryck som pågått så länge att det visar sig i allt från vanlig enkel ”grabbighet” till ”olika löner för lika jobb”, till religösa yttringar jag helst undviker diskutera, från porr till allmänt osäkra tonårstjejer osv osv osv…

    vi grabbar är uppfostrade att vara dominanta – se tex studier på dagis där pojkar fullkomligt tar över på alla områden – exempelvis får de ofta tjejerna att skicka maten vid bordet bara genom att säga ööööhhhh!!! och peka på det dom vill ha – tjejerna i sin tur förväntas förstås att vara snälla, tysta och gärna söta som dockor i sina rosa kläder osv…

    vi minns själva hur förhållandet var under vår egen skolgång el. dagis – ganska tydligt vilka som tog plats och vilka som inte gjorde det, eller hur? och hur det handskades av personalen…

    pojkar är bråkiga – flickor är fnittriga – och andra klassiska generaliseringar – men de stämmer ju ganska så väl, för det mesta…
    jaja, boys will be boys

    att kvinnor och tjejer förtrycks är kanske inte alltid så tydligt i sverige (om man som man blundar eller inte anstränger sig för att se) men det genomsyrar ändå deras liv genom allt från olika mediabilder (skönhetsideal och allehanda invanda könsroller) till alla andra konstiga förväntningar som läggs på unga tjejer pga av gamla föreställningar hur saker o ting ska vara (stå i köket – ta hand om barnen då mannen tjänar pengar, yrkesval, idrott osv) – ja, man kan fortsätta med exempel hur länge som helst… eller hur?

    feminism har dessvärre fått en tråkig klang i många forum/debatter etc. men faktum kvarstår att vi är långt ifrån jämlikhet mellan könen (även om det är mkt bättre nu än förr, som man brukar argumentera…) – och detta färgar givetvis unga kvinnor som växer upp med föräldrar/skolor/samhällsstrukturer med gamla förlegade ideal som envisas med att intala kvinnor att de är mindre värda…
    det är just detta som du, fredrik ser i din betraktelse – att de undermedvetet ständigt intalas att de är sämre/mindre värda än omgivande pojkar…

    självklart är det ett oerhört komplex problem och detta är förstås bara en del av ”sanningen”

    men jag blir glad av din iakttagelse – ju fler av oss grabbiga mansgrisar som börjar inse att det faktiskt är nåt knasigt med jämställdheten, desto snabbare kan vi börja leva mer på samma villkor (eller åtminstone börja göra något åt saken) och småningom vågar vi låta våra döttrar växa upp utan att oroa oss för hur kuvade de riskerar att bli av oupplysta män i vår omgivning…
    tyvärr måste jag erkänna att jag ibland hoppas att jag får en son istället för en dotter, eftersom jag vet att det generellt sett är enklare att växa upp som kille – det är enklare att lyckas – tjäna pengar – ta plats – göra sig hörd osv. killar har det lite bättre förspänt helt enkelt…
    tråkigt men sant

    jag slår mig verkligen inte för bröstet och säger att jag är en hyvens man som inte faller dit i fördomar/genusfällor mm – för det gör jag dagligen -mest i tanken men inte så sällan påpekar bla min skarpsynta fru för mig oegentligheter som sägs eller levs
    i bästa fall kan jag inse var jag brister (och om stoltheten – manligheten tillåter, t o m erkänna det!) – så att vi sakta men säkert kan förändra våra invanda tankar om vad som är manligt/kvinnligt/rättvist/jämlikt osv

    men det är så jävla svårt att se när man själv är en del av problemet -ens invanda föreställning om hur saker skall vara…

    wow det blev ett långt inlägg(och ändå känns det om jag bara skrapat på ytan)

    men det blev ett härlig manligt inlägg som visar hur naturlig vi män tar plats och hur självklart det är att man har rätt i allt som sägs ^^ samt att folk givetvis lyssnar…

    haha

    eller ?

    LOL

    det är härligt att vara så där charmigt helylle-PK ibland – fast en aning konstlat blygsamt så att folk möjlig börjar misstänka att man egentligen är ett psyko 😉
    kanske ska gå och lägga mig nu…

    hälsningar från Paris 08.52
    /per

  10. Tack för inlägget. Per! Vi får prata om det när vi ses nåsta gång!

Kommentera

