Därför ser du för jävlig ut på alla kort.

Folk avtaggar sig på facebook. Folk kräver att bilder ska raderas från kameror. Folk vill inte vara med på bild. Folk tycker att de ALLTID ser för taskiga ut på fotografier. Jag tror att jag har kommit på varför. Det är för att människor tror att de är är lite snyggare än de faktiskt är; så när verkligheten når dem i form av en avbild stämmer den inte överens med deras egen självbild.

Du är helt enkelt fulare än vad du tror.

Detta var dagens affirmation av Fredrik Pettersson.

17 svar to “Därför ser du för jävlig ut på alla kort.”

  1. Det är inlägg i denna kaliber som man vill läsa innan man går och tar sin skönhetssömn.

    Kram
    Åsa – fulare än hon tror (hon har ju till och med bett dig ta bort ett helt album från Fejjan fär att hon flanerade på en och annan fulbild)

  2. eller så är det för att man alltid ser sig spegelvänd i spegeln – så på ett rättvänt foto ser man alltså spegelvänd ut ^^

    och jag håller med att man tror att man är snyggare – för det är man ju uppenbarligen oxå i spegelvänd form 😉

    kul sida förresten

    kram
    /per

  3. Det är ingen ”sida” det är en blogg!

    p.s. vi behöver snart en logic-expert till studion!

  4. Lars Berghagen Says:

    Jag tar detta som ett högts personligt påhopp som är direkt riktat till mig själv som ful person. Tack för det, nu ska jag hoppa från Västerbron.

  5. Ja, Emma ”Lars Berghagen” Mollberg. Du är verkligen en ful person. Jätteful.

  6. ok, här kommer dagens uppsats eftersom jag inte kommenterat här på alldeles för länge… 🙂

    detta handlar nog delvis om den socialpsykologiska principen om orsaksattribution, dvs om hur vi tillskriver orsaker till hur vi tror att vi och människor runt omkring oss fungerar. vi tänker fel om hur människor fungerar rätt ofta, och extra mycket fel tänker vi när vi ser på oss själva och våra egenskaper.
    tex när du själv kommer för sent så är det bussens fel snarare än ditt eget, men när någon annan kommer för sent så är det den personens egenskap som gör att den kommer för sent, inte situationens fel (dvs bussen).
    relaterat till detta så spelar det såklart också roll att vi alltid söker efter bekräftelse för att bekräfta det vi redan tror stämmer, om andra eller vår egen självbild. så har vi bestämt oss för att vi ser ut på ett visst sätt är det smärtsamt att ändra den uppfattningen pga uppladdade (enligt dig själv fula) bilder på facebook…
    blir jag ful på bild så kan det inte vara för att jag ser ut så, utan det måste bero på en dålig fotograf, dåligt ljus och/eller dålig kamera, eller nåt annat rimligare. för det vore så oerhört trist att behöva inse att jag (åtminstone ibland) ser ut som på bilden.
    summasummarum handlar det alltså inte bara om att vi inte vill se fula ut på bild, vi tror helt enkelt inte att bilden stämmer med verkligheten.

  7. fler funderingar inom detta relevanta ämne…
    ju snyggare en person tycker att den är, desto fler invändningar mot fula bilder för det blir sånt stort gap mellan uppfattning och bild?
    eller ju osäkrare en person är (tror att den är ful), desto fler invändningar mot bilder för den tror att alla bilder är fula? men dessa människor brukar väl undvika att hamna på så mycket på bilder… eller?

  8. tur att jag blir snygg på bild då.

  9. herregud, Sofia! Vilken skrivdiarré!

    ja, Emma. Skitsnygg! (på riktigt också)

  10. Men tack, Fredrik!

    Fia, jag tycker du skrev bra! Skrivdiarré kan han ha själv 😉

  11. jag tycker också Fia skrev bra! Jag håller med henne. Hon skrev mycket bara. Typ längsta kommentaren ever, liksom, typ.

  12. hon är för smart för mig.

  13. Lars Berghagen Says:

    Ja, alla har rätt i denna fråga. Min självuppfattning är helt åt helvete. Egentligen är jag snygg men när jag tittar i spegeln ser jag bara en lång gänglig karl med ful blå kavaj.

    Mvh

  14. jag är för smart för mig själv.

  15. …som du tog av dig, sparka av dig båda skorna etc.

  16. Kan man beställa dina affirmationer till mobilen?

  17. hahaha! fett lätt, Darwin!

Kommentera

