Om det svenska skattesystemet (Läs klart! Du visste förmodligen inte detta!)

Endast Sverige svenska skatter har. Det här inlägget handlar om två väldigt viktiga saker som jag skulle gissa att du inte har koll på. 

1. Hur stor del av dina inkomster tror du förr eller senare hamnar hos den svenska staten? De flesta svarar runt 30%. Den korrekta siffran är strax över 50%. Hur kan detta komma sig? Jo, Arbetsgivaravgiften, den avgift arbetsgivare betalar när de anställer dig och är en del av ditt löneutrymme, glömmer de flesta bort. För närvarande ligger den strax över 30%. Man brukar tala om skattetrycket för att visa på hur stor del av dina inkomster som förr eller senare hamnar hos staten. För närvarande ligger skattetrycket alltså på strax över 50%.

2. Vad går de här pengarna till? De flesta svarar vård, skola och omsorg. Det stämmer inte. Lejonparten av dina skattepengar går till transfereringar, som det heter med lite finare språk. Bidrag är förmodligen termen du skulle använda. Strax under 70% av statens utgifter består av olika former av bidrag. Pensioner, bostadsbidrag, socialbidrag etcetera.

Alltså – du betalar mer skatt än vad du tror och de går mestadels till helt andra saker än du tror.

Tänk vad vis du blir av att knappra dig hit varje dag!

9 svar to “Om det svenska skattesystemet (Läs klart! Du visste förmodligen inte detta!)”

  1. Hani Jazzar Says:

    Glöm inte momsen!!

  2. ja..ärligt talat får jag inte ihop det. Jag trodde att arbetsgivaravgiften var runt 20 %, men kollade upp det inför inlägget. Lägger man på momsen också borde ju mer än 50% gå till pappa staten. Matematik har aldrig varit min starka sida…

  3. Bara jag :) Says:

    Tack magistern!

  4. everything for you, dear reader!

  5. jo tack… har man F-skatt el dyl.
    är man tyvärr plågsamt medveten den sammanlagda skatten på ca 50% 😦

    men bara för skoj skull ska jag trolla vidare i samma anda:

    om du, fredrik, räknar denna extra ”osynliga” skatt hos a-skattare, så räknar jag på deras arbete, som då oxå stiger i osynligt…

    exempelvis:

    f-skattare: fakturera 30 000 och får ut ca 15 000 i handen

    a-skattare: nettolön 30 000 ger ca 20 000 ut i handen efter “vanliga” skatten – om nu dessa 20 000 alltså motsvarar 50% så har vi alltså en ”ny” netto lön på 40 000 – inte så illa, eller hur 🙂

    så grattis alla a-skattare ni tjänar dessutom mer än ni tror 😉

    för att avslutningsvis skoja till det en smula kan man säga att a-skattare alltså har ca 33% mer i lön än de tror.
    och då slipper de fortfarande hela det skitiga pappersarbetet i sina deklaration med arbetsgivaravgifter o dyl.

    ^.^

    för att nyansera ”70% till bidrag” bifogar jag länk för vidare läsning:

    http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____18325.aspx

    här kan man lite enklare se åt vilka håll bidragen pekar…

    /per

  6. Du talar med en FA-skattare…Det bästa ur två världar?

  7. 🙂
    eftersom jag är en klåpare på alla möjliga plan – inte minst inom ekonomi -märker jag att jag (som jag alltid gör) har blandat ihop brutto och netto igen
    LOL
    jag skyller på allt gott vin här i paris
    skål

  8. Det är synd att man inte kan redovisa hur mycket skatteintäkter som försvinner på grund av att folk fuskar med skatten. Skulle gissa att det är en högre andel än de som fuskar med bidrag…

    Jag betalar gärna 50% av min lön för att slippa behöva bygga en mur kring mitt framtida hus.

  9. det görs berälningar på det Magnus. Det är åtskilliga pengar som försvinner för att folk fuskar med skatten. jag har inga siffror i huvidet dock. det görs även beräkningar på hur mkt bidragsfusl det är tal om. även det är åtskilliga summor. båda beteendena är förkastliga naturligtvis. vi ska betala de skatter som riksdagen fastställt. allt annat är odemokratiskt.

Kommentera

