Jaså du är både min kompis och arbetslös – här ska du få!

En kompis till mig har precis blivit arbetslös. Jag har aldrig haft en nära vän som blivit arbetslös förut, så det känns som ett skämt litegran,  fast det är inte det. Hur som helst har jag svårt att inte hela tiden dra skämt på vännens bekostnad, vilket gör mig till en ond människa. Det är som jag har ett helt lager av uppdämda skämt att dra till personer som inte har något jobb, som jag aldrig har kunnat dra förut, så nu får vännen varenda upptänkligt ha-ha-du-har-inget-jobb-skämt i ansiktet.

Idag till exempel pratade jag med vännen på telefon. Jag ville att den skulle komma in till stan och hjälpa mig vara smakråd för Selma som fyller år på söndag. Vännen, som fortfarande har ett jobb att gå till, svarade att den inte kunde eftersom den var på jobbet. Skit i det, sa jag. Vad ska de göra? Sparka dig eller? Ni förstår å så här håller det på varenda gång jag pratar med vederbörande. Det är så jävla elakt egentligen, men jag kan inte låta bli!

Vännen säger att mina skämt nuförtiden är som en manet – först är de mjuka och mysiga, men efter ett tag bränner det till och det börjar svida. Så här kan det inte fortsätta! Jag ska verkligen försöka skärpa mig.

p.s. Jag älskar dig, vännen!

2 svar to “Jaså du är både min kompis och arbetslös – här ska du få!”

  1. Jag ska hjälpa dig att finna rätt typ av vård för detta problem om du hjälper mig att hitta ett jobb. Deal?

Kommentera

