Ett band till min ungdom

När jag var liten fanns inga cd-skivor, än mindre mp3-spelare och dylikt. Om man var kär i en tjej tillverkade man blandband till denna. Själva konsten att få till det perfekta blandbandet med den perfekta mixen är en konstart. Nu var det emellertid inte bara tjejer som jag gillade som jag gjorde blandband till. Det gjorde jag även till vänner av manligt kön som av något skäl inte fanns i närheten.

När jag 1998, 20 år gammal, gjorde lumpen bodde min äldsta vän och numera studiokollega Dan i London och senare ett tag också i Spanien. Det är omvälvande att vara 20 år och i praktiken låsas in med främmande pojkar som är på väg att bli män. De band som jag hade till trygghet var jag väldigt rädd om. Dan var ett sånt band för mig och jag skulle tro att jag var ett för honom i den relativa ensamheten utomlands. Man är inte stor när man är 20 år…

Jag minns att Dan skickade ett band till mig från London varpå han åkte runt och pratade in i en handbandspelare om saker som hänt och ställen han gillade. I min lumpenensamhet och under täcket när det var lights out låg jag och fnissade åt Dans familjära stämma när han berättade olika saker för mig. Han skickade band och brev till mig och jag skickade brev och band till honom. Häromdagen dök ett band från 1999 upp i studion. Jag skulle gissa att jag skickade det till Dan när han bodde i Spanien. Jag minns när Dan ringde mig mitt i natten efter att i desperation slagit sönder ett rum av skäl vi inte ska gå in på här. Det bästa han kunde komma på att göra med det sönderslagna rummet framför sig var att ringa till mig. Det är vackert på något vis.

När det verkligen behövs, när vi har gjort bort oss bortom vad man skulle våga erkänna för någon annan går det alltid att ringa till den andra. Dan är på min sida nästan vad jag än gör. Vår vänskap är värd mer än jag tror jag någonsin har uttryckt till honom.

Jag vet inte om bra eller dåligt då att han aldrig skulle få för sig att lägga tid på att läsa min blogg. Någon dag ska jag väl säga det här till honom; fast jag är inte säker på att det behövs.

blandband från 1999

Kommentera

