Mamma och fisken

Min mamma är väldigt snäll. Hon gör också brutalt goda köttbullar med gräddsås. Dessutom är hon bra på att vara min mamma. Det finns få saker man kan säga om mamma som är onda. Det är en mycket snäll mamma som jag och mina syskon har. Hon kanske inte skulle platsa i Menza dock (fast vilka friska människor gör det?). Ibland gör hon nämligen väldigt roliga saker.

En gång när jag var liten hade vi fått en fisk av min dagmamma. De hade varit ute och fiskat och gav som present bort en levande fisk till oss. Mamma tackade och tog emot, men visste inte riktigt vad hon skulle göra av fisken. Hur dödar man en fisk så man kan äta upp den sedan? Mamma hade aldrig dödat en fisk förut, men hon kom på att man kanske skulle ta och dränka fisken! På så sätt skulle den dö så man kunde typ koka den eller nått. Efter att mamma försökt dränka fisken en hel eftermiddag kom pappa hem och konstaterade att det kanske vore smartare att hälla ut vattnet än att försöka dränka djuret. Jag ser det framför mig:

”…men Lena…Du kan ju inte dränka en fisk…”

Mamma är mycket bättre på köttbullar än fisk. Ibland förlänger hon också livet på oss andra. Jag fick höra den här historian först förra året och jag skrattar fortfarande. Ett gott skratt förlänger ju livet hag jag hört. Hoppas jag förlängt ditt lite nu.

Kommentera

