Jobben sist!

Idag har det varit debatt mellan Mona och Fredrik. Jag påmindes då om de valaffischer jag sett på stan.

När jag fick syn på dem kom jag att tänka på ett bra sätt att slå hål på meningslösa politiska utfästelser. Man kan fråga sig om motständarsidan rimligen skulle kunna tänkas tycka tvärt om. Om man inte kan tänka sig det är ju det politiska budskapet tämligen meningslöst eftersom det inte finns någon som vill genomföra det motsatta. Jag har inte sett några andra partier än socialdemokraternas inför det stundande valet, men de är inte bra. Här kommer de med kommentarer:

Orättvisor är inte lösningen (Alliansen går till val med budskapet orättvisor är lösningen. Typiskt valvinnande koncept.)

Jobben först (Jobben sist?)

Agera för förändring (Agera mot förändring?)

Ni förstår poängen. Nästa gång ni hör en politiker säga något – tänk i de här banorna. Kan motståndaren tänska sig tycka tvärt om? Om vi slapp den här typen av argumentation skulle politik bli bättre och därmed mer intressant. Men folk i politiken är ju som folk är mest – idioter.

2 svar to “Jobben sist!”

  1. OK, jag erkänner att jag bara läste första meningen av detta inlägg men håll med mig om att det var en mening med multipla tänkbara betydelser, varav den i särklass mest chockerande och intressanta skulle vara: ”Idag har det varit debatt mellan Mohna (Carlson) och Fredrik (Pettersson).”

    Hur skulle den sluta…? Ojoj, jag blir alldeles matt av att tänka på detta, jag måste gå och bada.

  2. du=störd (och ganska rolig)

Kommentera

