Om en slottsbal.

Igår var jag toastmaster på balen på T slott för andra året i rad. Givet att jag faktiskt gick in i ett rum och grät efter förra årets totala absurditet till bal gick det bättre i år. Man ska inte underskatta svårigheten i att försöka styra 350 fulla 18-åringar till något som ska likna en bal. Det hade inte varit lätt med 350 30-åringar heller.

Lustigt nog blir toastmastern helt plötsligt balen. Den ansvariga från köket, skolledningen och balgruppen förväntar sig att jag ska fatta alla beslut. Frågor om vi ska vara ute eller inne på skål/invigningstal, vilka som ska hålla tal och när, när varmrätt ska severas och när låtar ska sjungas samt det svåraste – att försöka hålla fulla 18-åringar i schack till något som liknar en bal och inte blir en i raden av studentskivor blir frågor jag måste lösa. Det är galet stressigt! Jag tror jag sade ungefär tre saker till min bordsdam. Förlåt Rebecca!

Det är fascinerande att se hur massfenomen fungerar. Om en kritisk massa om c:a 20 personer bestämmer sig för att nu är det kiss/rökpaus är det inte möjligt att stoppa det. Det är bara att stryka medhårs och sanktionera en officiell paus. På samma sätt fast omvänt funkar det inte att förstöra balen om man inte får med sig en kritisk massa på att göra det. Det fick man förra året, men när fotbollkörerna drog igång ”bira bira bira” var det ingen som svarade. Resten av balen tittade med uttröttad blick dit, iggade totalt och följaktligen dog sabotageförsöket direkt. Jag älskar när de som står för idiotierna förlorar.

Det föll ut bra. Det var ganska bra tempo. Vi drog inte över tiden så mycket och det var bra tryck i låtarna.

Uppdrag utfört. Bara studenten imorgon kvar. Upp på barikaderna en sista gång för i år.

5 svar to “Om en slottsbal.”

  1. Björngodis Says:

    Nu var det ju inte riktigt vi som drog igång kampsångerna med bira bira bira, utan det var faktiskt fordonsklassen 😛

  2. ahhh! Det tog ett tag att fatta varför du över huvud taget tog åt dig, Martin! Till slut fattade jag att det var för att ordet fotboll användes. Jag är väldigt medveten om att det inte var ni. Ni var superduktiga och skötte er väldigt bra.

    Din analys av de skyldiga är också god. Vi ses snart!

  3. alltid kul att få lära sig ord som 90-talister använder. ”iggade”. verkligen?

  4. Jag tyckte att det blev en bra bal. Fast det blev lite för lite ballåtar sen. Jag trodde att när vi nu hade lärt oss grunderna i tre danser så skulle vi få testa att ta några stapplande vals, bugg och foxtrott steg… Men, men. Du verkade i alla fall gilla att de spelade jump? Kommer nog aldrig att glömma dit fladdrande hår 😀

  5. vad gör man inte för att låtsas vara student ett tag till..

Kommentera

