Jävla pensionärsjävel!

Imorgon ska jag skriva om London. Då kommer människor som pumpmannen, congratiolationsmannen och diverse sköna stories från gayklubbar och hippa resturanger avhandlas, men först – pensionärsjäveln!

Jag och Selma skulle ta oss över Västerbron; det är den som går mellan Kungsholmen och Söder och når fram vid Hornstull. Västerbron är egentligen enkelriktad för cykeltrafik och eftersom vi var på fel sida bron och ledde vi våra cyklar. För er som inte vet är Västerbron en väldigt bred bro; även gång- och cykelbanan är väl tilltagen i bredd, så vi gick bredvid varandra och pratade. Ungefär mitt på bron möter vi en pensionärsgubbe. Vi försöker bereda honom plats, men han är inställd på att gå rakt in i Selma, vilket han också gör. Han hade med enkelhet kunnat undvika att gå in i Selma genom att ta ett steg till vänster och kanske gått lite på sidan förbi oss, men det gjorde han alltså inte. Vi gick vidare en bit och pratade om vad som hänt. Ungefär 30 sekunder senare har jag kokat över, så jag slänger min väska, hoppar upp på cykleln och drar efter vandalpensionären för att förklara att man inte går in i människor med flit:

Fredrik: Varför gjorde du sådär? Det var väl onödigt?

Gubbjävel: Vad då? Tyckte du att jag skulle ha väjt för er?

F: Ja.

GJ: Ni cyklade på fel sida!

F: Vi ledde ju cyklarna! Du kan ju inte gå in i folk hur du vill.

GJ: (sa något som jag glömt, men jag blev i alla fall ännu mer irriterad)

F Så jävla typiskt pensionärer! Jävla gubbjävel!

Vaför tror pensionärer att de kan göra vad de vill bara för att de är gamla? Som att man automatiskt har rätt bara för att man är äldre. Man går inte in i människor med flit. Inte ens om man är en sur pensionär.

Jag och Selma lyckades ta oss förbi hela barnfamiljer senare uppe på bron. Det var inga problem. Man samarbetar lite bara. Det är så resten av mänskligheten arbetar. Pensionärer gör ofta precis som de vill. Det får fan vara slut på det. Nästa gång roundkickar jag honom av bron.

3 svar to “Jävla pensionärsjävel!”

  1. haha.
    jag har upplevt samma sak!

    en gång på bussen var det en tjej som hade så sjukt mycket att bära, så hon hade lagt sakerna på sätet bredvid (det var inte ens fullt på bussen)
    sen kom två pensionärer, och hela vägen från odenplan till tekniska så satt de på sätena bredvid och pratade så högt de kunde omvilken hemsk och ouppfostrad hon (och alla människor under 30år) var, de sa så sjukt elaka saker. hon började till slut gråta.

    det var absurt.

    jag ryckte in.

    men de lyssnade inte.

    dumma dom.

  2. ja, verkligen! Jag förstår mig inte på deras surhet…Ner med pensionärerna! Leve det nya!

  3. Sen brukar både gubb- och tantjävlar ha mage att gåstå (de går ingenstans, men de står inte direkt stilla heller) mitt i cykelbanan. Även och särskilt i rusningstrafik och/eller nerförsbackar, där alla antingen har bråttom eller är tvungna att ha det.

    Onda varelser, det där.

Kommentera

