Alla får ligga i Barcelona.

Efter en veckas frånvaro i bloggosfären (ett uttryck som jag hatar. Pretto och töntigt) är jag tillbaka i stor stil med ett mastodontinlägg från en bubbla jag varit i. Bubblan fanns i ett land som heter Spanien i en stad som heter Barcelona och den staden ligger långt, långt härifrån. Häng med till ett land där människor är hälften så långa som jag, där folk säljer knark och kön på stranden och där 95-åriga damer med kryckor och fotriktiga skor struttar runt topless! Man får också se lite vettiga bilder på Selma; inte bara när hon är full och sover på mitt köksbord…

Innan vi fick någon sol på oss såg vi ut som här under. Bleka som attan.

DSCN3595

Vi bodde precis vid havet i en stadsdel som heter Barceloneta. Därifrån hade vi typ tre minuter till stranden, vilket var fett grymt. Första kvällen beställde Selma in en öl. Det är i sig ganska roligt eftersom Selma knappt dricker något alls, vilket leder till en del problem i ett land där det är över30 grader dygnet runt. Det blir ännu roligare eftersom hon inte gillar öl, men helt plötsligt hade hon en halvliter öl framför sig. Jag skulle tippa på att hon drack 1/20 del av den där ölen du ser nedan.

DSCN3608

Vi köpte ett parasoll. Det ser du nedan. Där ser du även mig och stranden vi hängde på.

DSCN3621

Stranden ja…För det första får man inte vara i fred på barceloneta. Diverse försäljare som aldrig har funderat i termer av myspace/your space är verkligen in your face. De erbjöd allt från massage, kokain, öl och drycker, henna tattueringar, sjalar, dägodägodägodä (=kokosnötter med skal) och prostitution. Värst var dock massagebrudarna från Thailand. De gick verkligen fram och ställde sig mitt framför näsan på en och körde: hola, massage?, (och sedan det obegripliga) massahe? No, thank you, svarade man artigt i början. Efter den femtionde gången (jag skämtar verkligen inte!!!) var man tvungen att bli otrevlig. Lägg av nu liksom! Vi skrattade ofta åt kakafonin av försäljare vars slogans skar in i varandra -beer, massahe, very very cold beer, hash, fanta, etc. Det var galet…

DSCN3698

Vi var också ute på ett ställe som heter opium. Senare visade sig att opium var ett av de hetaste ställena i Barcelona. Vi kanske borde fattat det när vi såg priserna på drinkarna. Jag har aldrig köpt en dyrare drink än de jag köpte där. 15 euro för en Mohito är rekord för mig i a f. Kortet nedan är från Opium.

DSCN3648

Selma har varit i Barcelona tidigare. Bland annat var hon då på ett ställe som heter San Telmo. Hon ville dit igen, så vi gick. Det var mycket trevligt och vi blev eventuellt lite fulla. Kortet nedan är från en bar vi gick till efter San Telmo.

DSCN3758

Efter kortet ovan gick vi ner till stranden för att bada. Det var mitt i natten och superskönt i vattnet. Inte för att vi hade badkläder så vi badade i underkläderna. På väg upp, halvnakna, från stranden dök några danskor upp och frågade om vi ville att de skulle ta kort på oss. Det ville vi tydligen. De korten är så vansinnigt porriga att de inte riktigt passar sig för bloggen, men vi hade väldigt roligt där mot väggen, mitt i en storstad, i underkläder. Kortet nedan är från stranden någon kvart tidigare.

DSCN3785

Vi skulle göra en liten utflykt till la sagrada familia. Fett cool kyrka av Gaudí. Gå dit och ta den guidade turen om du kommer dit. Efter det gick vi, utan vatten hela vägen tillbaka till Barceloneta. Det var en mycket dålig idé.

DSCN3808

Sista kortet är taget högst upp på en park som Gaudí ritat. Man har utsikt över hela Barcelona därifrån.

Nu är jag tillbaka i Sverige. Vi möttes av regn och 13 grader…Då är jag hellre i ett land där hej heter samma som olla.

Kommentera

