Om en en diskussion om orsakerna till ollning.

På väg tillbaka från bröllopet, som var helt fantastiskt naturligtvis, hamnade jag och min nya kompis Figge och Lisa/Hanna i en diskussion om något så spännande som ollning. För er som inte vet det syftar begreppet ”ollning” till att män använder sitt könsorgan till att besudla olika saker. Ofta är det kompisars ägodelar som får sig en touch av ollon. Jag och Figge tyckte att detta intuitivt var roligt. Ibland är det svårt att veta varför man uppskattar något och här kom tjejerna in i bilden med en könsmaktsanalys.

Tjejerna menade att det hade och göra med en form utav maktutövning – genom att använda det manliga könsorganet på det här sättet visar män sin överlägsenhet gentemot omvärlden (eller var det kvinnor i synnerhet?). Varken jag eller Figge kände igen oss i denna förklaringsvariabel. Vidare menades ett tag att vi inte kunde hålla isär det kollektiva/kulturella skälet till att män ollar saker med varför vi tyckte det var roligt med ollning. Ett problem debattörerna på andra sidan skaffade sig, menar jag, är att de trots detta försökte belägga Figge och mig med skuld för den (obevisade) kulturella könsmaktsordningsaspekten. Att jag tycker att det skulle vara lika roligt om tjejer ”klittade” saker talar såklart emot den här förklaringsvariabelns giltighet.

Själv tror jag mer på det absurda i själva ollandet. Det är en konstig sak att göra och därmed blir det roligt – ungefär som människorna som kidnappade en trädgårdstomte och åkte runt jorden med den och tog kort på tomten vid olika kända monument och skickade till ägarna. Exakt vad som är roligt är svårt att fstslå, men roligt är det!

Jag tror vidare att den lätta kränkningen gör det hela kul. Det är ju tal om en lätt, men inte särskilt allvarlig kränkning när man får reda på att ens dörrhandtag blivit ollat. Om det är ollat av en kompis är det roligt. DOH!!! utbrister man å så är det bra med det. Är det en komplett främling som ollat är det mindre roligt tycker jag spontant. Förmodligen för att kränkningen då blir större.

Figge föreslog dessutom penisavund som en förklaring till att tjejerna blev så sura. Han föreslog också att en form utan bögskräck skulle ligga till grund (för ollandet). Varför är det annars nästan alltid män som råkar ut för ollning?

Inlägg i frågan emottages tacksamt.

/Din expert i ollningsdjungeln

p.s. tag gärna en titt på sidan – http://www.ollning.com/

Ett svar to “Om en en diskussion om orsakerna till ollning.”

  1. När en tjej ollar kallas det ”att snigla” något.

Lämna en kommentar