Om orimliga krav på staten.

Jag var på bröllop för ett par veckor sedan. Jag talade där med en av brudarnas far som jobbar som läkare. Han berättade för mig att han har sett en förändring i människors attityd till sjukvården och hur han som läkare blir bemött. För 30-40 år sedan var man oerhört tacksam om läkaren kunde hjälpa en med de åkommor man hade. Idag accepterar man inte att vara sjuk. Skillnaden är enorm. Pappa, som också jobbar som läkare, bekräftar bilden. Idag säger patienter saker som – jag kan inte acceptera att ha stickningar i fingret eller vad de nu är de besväras av. En av effekterna av detta blir att människor som jobbar i vården får ett väldigt tufft arbetsklimat. Att vara tacksam för att vara mottagare av den vård de inte betalat själva föresvävar inte människor längre. Det är absurt.

Jag vill inte tillbaka till den tid då människor stod med mössan i hand och fick vara glada om de rika hade lust att ge en allmosa, men jag betackar mig också för att människor inte fattar hur priviligierade vi är som bor i Sverige.

Jag känner igen beteendet i skolan också där elever inte förstår att deras skolgång kostar andra människor en miljon kronor ungefär. De tror på något sätt att vi som jobbar i skolan ska vara glada att eleverna orkat masa sig dit på morgonen. Det är också absurt.

Jag skulle vilja se en kampanj där staten förklarar för människor hur mycket pengar de kostar och vilka enorma resurser vi lägger på allas vår gemensamma välfärd och förkovran. Bortskämdheten och okunskapen om detta är likaså den absurd.

7 svar to “Om orimliga krav på staten.”

  1. håller med, lite svininfluensa har la ingen dött av..

  2. Well…I beg to differ. Ganska många har faktiskt dött av svininfluensan. Idag kom eventuellt den första svensken som dött. Han blev 30 år gammal. Det där med att folk tror sig veta hur farlig svininfluensan är ska jag blogga om snart tänkte jag, Nitram.

  3. ja du har kanske rätt, men folk dör hela tiden av influensor möjligen är denna lite ”vassare” än de flesta då folk har lätt att få lunginfluensa med. Jag tror dock att det är nästan lika farligt att åka/köra bil som att få svininfluensa..;)

  4. Ja, det stämmer. Normalt sett ligger dock inte 20-30-åringar utan egen fungerande lungfunktion, som nu är fallet, på grund av en influensa. Den här är mer smittsam och lite farligare än vanligt.

  5. Det finns en viss risk i den här argumentationen, och det är att vi går från att se staten som någonting som finns för människan, till att se människan som någonting som finns för staten.

    Still. Med den tanken i bakhuvudet så finns det fortfarande gott om utrymme för folk att skärpa sig och bli något mer civiliserade. Andra människor är inte verktyg för den egna vardagens förhöjande, statsanställda eller inte. 😉

  6. lunginflammation kanske det heter..skrev nog fel

  7. Jag förstår inte hur du menar Sargoth. Du får utveckla det där resonemanget.

    ok, Martin.

Kommentera

