Om kostnaden för kollektivtrafiken.

När jag diskuterar olika saker med människor är det intressant hur ofta det dras till med siffror och idéer som inte täcks av faktiska förhållanden. Det är sällan man ids ta reda på hur saker och ting ligger till, men ibland gör man det.

Idag ringde jag och pratade med SL om kostnaden för kollektivtrafiken. Vi pratade rätt länge SL-snubben och jag. Några intressanta saker kom fram. Dels att relationen mellan avgift och skattemedel har förändrats. Tidigare var relationen 30/70. Nu är den snarare 50/50. Brukarna betalar alltså mer idag än förr. Skälet till detta är dels rättviseskäl. Sjuksköterskan i Norrtälje som cyklar till sjukhuset ska inte betala hela resan för östermalmsbon som åker tunnelbana, som SL-killen uttryckte det. Delvis är skälet att man tog bort avgiften skulle det få följande effekter, enligt SL-killen – 1. Servicen skulle bli sämre. Det är svårare att be skattebetalare att hålla en hög servicenivå jämfört med om resenärerrna betalar en del själv. Och 2, dessutom skulle mycket av länstrafikbussarna sluta gå. Mellan tumme och pekfinger är kostnaden för att hålla igång avgiftssystemet 200 miljoner (löner, fuskprevention etc.) medan intäkterna är de dubbla c:a 400 miljoner (se kommentarerna i inlägget under). Så var det med det.

4 svar to “Om kostnaden för kollektivtrafiken.”

  1. Hmm… stämmer inte siffrorna ganska bra ändå..? Intäkter 400 miljoner – kostnad 200 miljoner. Om staten betalar hälfen av de 400 miljonerna, betyder inte det resenärerna betalar 200 miljoner för en verksamhet som kostar 200 miljoner, alltså plus minus noll? Eller är min matte konstig?

  2. nej, det är nog jag som var otydlig. Jag talar bara om de intäkter som har något med kostnadesdelen att göra. Alltså – kostnader för att hålla igång betalningsapparaten 200 milj. intäkter biljetter 400 milj. Intäkter statsbidrag (om det nu är staten som betalar. kanske landstinget…) 400 milj.

    Det offentliga och resenärerna delar alltså på den totala kostnaden om jag uttrycker mig så.

  3. Så var det med det. Diskussion avslutad. Alla aspekter har täckts, alla nyanser analyserats, alla fakta ligger på bordet, alla åsikter har hörts och allt är väl.

    Och så är det med det. 😉

  4. Sargoth. Ibland tror man något som visar sig vara fel. Du verkar ha trott att det var enkelt att göra tunnelbanan avgiftsfri, men det visade sig inte vara så av olika skäl. Det bästa man kan göra då är att tillstå det tycker jag. Så här skrev du nedan:

    Att ha denna massiva ekonomiska process i rullning och samtidigt påstå att det inte finns pengar att göra kollektivtrafiken avgiftsfri, däremot, är någonting som kräver desto mer fantasi när det gäller att få premisser och slutsatser att hänga ihop.

    200 milj ut/ 400 in samt en rättviseaspekt på det hela (den med att de som inte använder den inte ska beläggas med hela kostnaden) gjorde att det inte riktigt var som du tänkt.

    Det var det vi diskuterade och inget annat. Vill du prata om andra saker går det bra och det gör jag gärna, men att du antog något som visade sig vara lite mer komplicerat kommer vi nog inte ifrån. Inte ens med undanmanövern ovan.

    Vi hörs säkert snart på en blogg nära mig!

Kommentera

