Om att inte förstå sitt eget bästa.

I Läroplanen för de frivilliga skolformerna (LPF – 94) står det att vi ska förbereda eleverna för universitetet. När jag läste på universitetet gick det till på samma sätt som det fungerat de senaste 100 åren. Man har en föreläsare som snackar rakt upp och ner om något. Man har då som student att dels lyssna på vad han/hon säger samtidigt som man gör sitt bästa för att anteckna stödord för att komma ihåg något från föreläsningen. Man kan tycka att det här är dåligt eller bra, men det är så det fungerar för det mesta åtminstone på de samhällsvetenskapliga inriktningarna.

Nuförtiden använder säkert många sig av powerpoints som man får försöka hänga med på kan jag tro. Jag använder mig också av powerpoints när jag föreläser om saker. Förutom det att jag håller mig till det som står i punkterna skriver jag till varje lektion ut underlaget till eleverna. Jag har kollegor som skrattar åt mig för att jag gör så. de tycker att jag levererar allt på ett fat till dem. Svävar jag ut om något finns det linjer i marginalen som man kan använda för att anteckna saker. För vissa räcker detta tydligen inte. De vill att jag ska skriva på tavlan exakt allt som de ska kunna. Jag vet inte om jag ska gå dem till mötes. På universitet kan de liksom glömma den behandlingen jag ger dem med utskrifter som levereras till varje lektion och jag ska ju förbereda dem för universitetet. Ännu mindre att föreläsare kommer skriva saker på tavlan som de ska kunna. Jag tycker de är bortskämda och jag vet att de kommer ha nytta av att anpassa sig redan nu till hur det funkar efter gymnasiet. En del av dem kommer inom mindre än ett år befinna sig i en situation där de förväntas behärska föreläsningesmediet utan sondmatning. Jag är kluven.

5 svar to “Om att inte förstå sitt eget bästa.”

  1. Eva Rydberg Says:

    Eftersom man blir av med studiebidraget om man inte klarar sina poäng på högskolan tycker jag att det inte är mer än rätt att du snor deras barnbidrag om de inte klarar dina prov.

    De kan lägga sitt barnbidrag i en burk som du har på katedern. På burken kan det tex stå ”Fredriks appletini-kassa”. El. dyl

    Mvh

  2. Det heter studiebidrag även på gymnasie, Eva…De är ju inte barn längre.

    Bra tips annars!

  3. Eva Rydberg Says:

    Åjo, visst är de barn alltid…

  4. Jag läser juridik nu på SU och en del av våra föreläsare har mycket riktigt powerpoints. Deras föreläsningsmaterial läggs även upp på hemsidan så man kan skriva ut det innan föreläsningen och anteckna direkt på pappret, väldigt likt dina lektioner alltså. Så uppenbarligen har du bra lektioner för att förbereda oss för vidare studier 😀

  5. där ser man! heja SU!

Kommentera

