Om självtvivel.

Jag är en person som har bra självförtroende i den bemärkelsen att jag vet att jag ofta tänker bättre än många. Jag förstår saker som andra uppenbarligen inte förstår och vet att jag är ganska duktig på både det ena och det andra. Jag är van vid att bli bekräftad. Av elever, vänner, chefer, kollegor o.s.v. När jag sitter där på mina höga hästar och tror att jag är någon slags gåva till mina medmänniskor är det fan inte mer än rätt åt mig att jag får en ordentlig käftsmäll från den som är i bäst position att ge mig det. Att få det svart på vitt att jag kanske inte duger till, trots att jag gör mitt allra bästa, är i någon mån rätt åt mig. Vem fan tror jag att jag är?

Frågan är väl på riktigt vad jag duger till. Folk säger att jag är häftig, jag känner mig som en poser. Folk säger att jag är snygg, jag känner mig gammal och tom. Folk säger att jag är duktig, jag känner mig ytlig.

Jag bara väntar på att bli påkommen med att vara innehållslös och utan mening för någon; eller åtminstone för allt färre. Kanske är det så att jag inte har något att ge någon längre. Kanske har jag blivit, eller så har jag länge varit, tom.

2 svar to “Om självtvivel.”

  1. hani jazzar Says:

    I hear you. Samtidigt tror jag att ett ego ibland måste brytas ner lite för att igen byggas upp starkare och stabilare än nånsin. Hello var väldigt duktig att få mig att känna mig obetydlig, lite mindre speciell. Det fick mig att tänka lite extra, begrunda vad jag egentligen tycker är så bra med mig. Analysen visade sig vara otroligt värdefull. Jag tittade på mig själv NU, och självförtroendet byggdes om byggt på den jag är idag, inte den jag var när mitt ego började växa.

    dunno if that makes any sense. hursom tycker jag du e skitcool. sådeså.

  2. thanx, man! Du är snäll och bra.

Kommentera

