Lucia på Skansen – USCHA!

Igår var jag på Lucia på Skansen. Det var speciellt. Man fick gömma sig för elever, frysa häcken av sig och skratta åt Agneta Sjödin.

På scenen hade en blåsorkester med kristna förtecken ställt upp. Med tanke på kylan spelade de riktigt bra, men mina fötter hade frusit till is innan de var klara. Sedan kom någon annan kristen kör och sjöng – även de bra rent tekniskt, men de hade ingen känsla för feeling. Tekniskt och tråkigt slaktade de jullåtar i marschtempo. Sedan kom Agneta Sjödin.

A.S.: Vilken tur att det slutat regna och börjat snöa! Visst är det snö jag ser!?

Publiken: NEJ! (det regnade. Bara)

Sedan sjöng en barnkör från Tyresö fint. Sedan kom Agneta igen.

A.S.: Lucia kom från Italien, Syrakusa. Därför ska jag läsa ett stycke ur min bok…

Publiken: va!?

Sedan spelade den kristna orkestern igen. Samtidigt smög det runt äckliga barn som skulle vara söta. De var utklädda till tomtar och låtsades gömma sig på något ställe å så sprang de till ett annat ställe. Det skulle se ut som om de liksom inte visste att de var på scenen. Fy fan. Regisserade barn som ska vara söta. Uscha!

Hela föreställningen var typ utan ljus, så man såg inget. De 17 000 i publiken klappade mellan låtarna med vantarna på. Vantar gör applåder nästan ljudlösa. Jag är inte säker på om det låtit mer av applåderna mitt i sommaren. Med tanke på vad vi tittade på borde de inte det.

Det enda som det var världsklass på var sällskapet.

Kommentera

