Jesus, the son of God?

Det är ofrånkomligt att fundera lite över det där med Jesus, ni vet han Guds son, under julhelgen. Jag har så ytterligt svårt att förhålla mig till att miljontals människor runt om på jorden tror att det finns en Gud som hör bön och ingriper i människors liv lite då och då när han känner för det (men samtidigt låter tioåriga pojkar dö med cancer i hela huvudet ett par dagar före julafton). Inte bara att det naturligtvis är tossigt då inte ett enda hållbart bevis kan presteras till stöd för religion. Ofta framförs förslag i stil med – vetenskapen kan inte förklara det här – det måste därför vara Gud som….Nej, det måste det inte alls!!

Mitt största problem är emellertid att jag av något skäl måste visa vördnad för att människor tror på en personlig Gud i olika former. Vissa tror på jungfrufödseln. I bibeln försöker man få det till att Josef var släkt med David (vilket olika apostlar fått till med olika många släktled), andra tror på något obestämbart väsen, vissa tror på allt som står i bibeln, andra väljer ut vissa delar som de personligen gillar och väljer bort andra. Det tar aldrig slut med inkonsekvenser och osannolika led troende tar till för att få ihop sina historier om Gud. Ganska ofta blir det väldigt tramsigt och svårt att ta på allvar.

Ingen kräver av mig, i min roll som lärare eller annars, att jag ska ta människor som tror på tomtar och troll på allvar, men när man väljer att tro på något exakt lika osannolikt måste det tas på allvar och behandlas med vördnad. Jag har svårt att förstå varför. Det enda anledningen till att det är så som jag kan komma på är att det är så många som ingår i den här villfarelsen. Att det är många som gissar på Gud är emellertid inget argument för att ta det på allvar. För 40 år sedan fanns möjligheten till dödstraff inskrivet i våra lagar. på 1600-talet avrättades kvinnor för att de påståtts vara häxor. Båda dessa exempel visar på att stora skaror människor tidigare i historien haft fel och att man inte kan ta det faktum att människor, utan belägg, tror på Gud idag till intäkt för att det skulle vara sant.

Jag tror inte att Jesus är Guds son. Jag tror inte att han föddes genom jungfrufödsel. Jag tror inte att Gud är personlig och hör bön. Jag tror att allt det där är nonsens. Jag är emellertid villig att vilken sekund som helt ändra uppfattning om det jag krivit ovan. Jag kan inte komma på något enklare än att byta åsikt i frågan om Gud skulle uppenbara sig för världen på något raffinerat sätt. Vi måste alla vara beredda att byta åsikt om nya fakta läggs fram som John Locke övertygande förklarade för oss på 1600-talet.

Så, kom igen Gud! Impress me!

Annonser

7 svar to “Jesus, the son of God?”

  1. visdomens källa Says:

    men vafan tro ska man ju TRO, inte veta. det är ju så otroligt mycket här i världens vi itne lyckats fatta med hjälp av typ matte så varför inte ta den enkla vägen och säga ”gud ligger bakom big bang!”
    om någon bränner en kvinna på bål och säger att hon är häxa blabla guds vilja så är det ju han som är lite lätt skadad i huvudet, men religion ger ju så mycket kärlek och sånt till folk så why not liksom? gud kanske bara är ett annat ord för energi? eller gud kanske är död och därför inte uppenbarar sig för folk längre?
    jungfru maria lär ha kört världens mest imponerande otrohet då hon pökade med en assmart man och övertygande världens om att hon bar på guds son och att sonen sedan levde upp till en hel del!
    gick detta att förstå?

  2. Därför att det inte är den enkla vägen. Att tro att Gud startade Big Bang skapar mer problem än det löser, ty vem/vad skapade i så fall Gud?

    Enligt min uppfattning ligger religion så mycket på minussidan att de som eventuellt finner tröst i att tro att det finns en mening med livet inte kan sägas uppväga all skit som religion historiskt sett ställt till med. Jag ska ta några exempel: Korståg, terrorism, häxbränningar, motreformationen, olika ”heliga” krig. Enligt min uppfattning räcker en av ovanstående händelser för att för all framtid lägga religion på ett fett minus.

    om Gud är ett annat ord för energi är väl det bra, men ordet har en historisk barlast som jag tycker gör att det inte bör användas i den bemärkelsen.

    Ja, dessutom var hon bara 13 år när hön födde Jesus. Hon var tidig med sex den där Maria.

    Ja, A! Jag förstod allt tror jag.

  3. Jesus is the son of god. But Craig dont give a damn.

  4. ”I hang out with Lepors,
    The Rabis, and Sodimay.
    Jesus’ friends are called Apostles.
    Those dudes are totally gay
    Jesus performs miracles
    From Galalli to Rome.
    But it would be a miracle
    If he brought a fucking lady home.”

  5. I hear you!

    Jag håller med, ett jävla ofog det där med religion. Om det inte gick ut över någon annan hade jag tyckt att det hade varit OK att folk tror på Gud, Muhammed et. al. Du har emellertid presenterat overdersägliga bevis på att så inte är fallet.

    Let’s face it. Vad folk egentligen vill ha är lycka. Alla vill känna lycka, lycka är meningen med livet. Varför smutsa ned begreppet lycka med en massa trams om påhittade gubbar? Och varför förstöra andras lycka genom att hävda att de påhittade gubbarna är mer ”sanna” än någon annans påhittade gubbar?

    Om vi synar de största religionerna närmare, ser vi att representanter för dessa gladeligen, och återkommande, bryter mot en av de grundregler som stipuleras i dessa religioner:

    ”Behandla andra som du själv vill bli behandlad”

    Alltså, pissa inte på någon annans lycka. Vilket hade funkat om religionerna hade kallats precis just ”lycka”. Universellt och solklart. Ner med religionerna.

  6. den där regeln ovan gällde ursprungligen bara judar (”Behandla andra som du själv vill bli behandlad”). Att döra hedningar var inget problem. det är först i vår tid regeln blivit universell, men det är en nytolkning. något få är medvetna om…

  7. Det var som fan. Anyway, jag tycker att det ska bli riktigt trevligt med diitt och S:s sällskap på to!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: