Om tolerans inför religionen.

 

”Tolerans. Fundera mycket, mycket länge över det begreppet.” Så skrev en kollega till mig på facebook angående gårdagens inlägg, så nu har jag gjort det, men jag tror inte att han kommer bli nöjd med vad jag kom fram till.

Man får försöka skilja på personlig gudstro och organiserad i någon mån. Jag tror då rakt inte att alla kristna är onda per definition. Jag kommer inte falla ut i hätska utfall över att din mormor tror på Gud, men jag har svårt för de historiska resultat den organiserade religionen har åstadkommit. Facit är inte gott. Förutom det belastar oss religionen än idag med problem jag gärna hade sett att vi undsluppit. Det är alltså inte bara de oförätter jag tog upp igår, som man väl i viss utsträckning kan skylla tidsandan för, som är problemet. Även i slutet av år 2009 måste vi bekämpa de dumheter religion beslår oss med. Jag tänker här på bekämpandet av stamcellsforskning utifrån religiösa utgångspunkter, motståndet mot aborter och mördandet av abortläkare i USA, islamistisk terrorism, bekämpandet av vetenskapen (Darwin) och därmed förhindrandet av framsteg eftersom religionens förespråkare är en kraftfull lobbygrupp, mördandet av homosexuella, allmän intolerans mot det som inte gillas i just det här religiösa samfundets axiomatiskt heliga skrift (eftersom de flesta a skrifterna är gamla blir levnardsreglerna därefter. Slå upp vallfri sida i det gamla testamentet och du hittar helt absurda idéer om rätt och fel).

Så vad är det jag ska tolerera? Att din mormor eller du finner tröst i tron på Gud är inget jag tänker ge mig på. Det skulle säkert göra dig och/eller din mormor ledsen och detta kan jag gott tolerera, men jag är då rakt inte blind för vad religionen leder till som massfenomen. På aggregerad nivå leder den raka vägen till helvetet om uttrycket tillåts. Därför är just begreppet tolerans inte något jag spontant känner för religion på aggregerad nivå. Det är snarare frustration och ilska.

Du får tro vad du vill, men det är historielöst och aningslöst att inte förstå vad det är för typ av system man ansluter sig till när man kallar sig kristen.

Jag vet att jag med följande rader inte direkt öppnar upp för mothugg mot vad jag skriver, och kanske stänger debatten, men jag vill förklara vad en av punkterna jag nämnt ovan fått för effekt på min familj och varför motståndet mot religion kanske drivs med lite mer patos än den annars skulle ha gjort. År 2002 stoppade USA:s dåvarande president de statliga programmen för stamcellsforskning. Han gjorde det med religiösa förtecken. Detta försenade en rad viktiga framsteg inom exempelvis MS-forskningen (MS är en neurologisk sjukdom som två medlemmar i min familj lider av).

Tala nu om för dem att det är tolerans de ska känna gentemot kristendomen (på aggregerad nivå).

Nu har jag funderat i ungefär en timme över begreppet tolerans. Hoppas det räcker.

5 svar to “Om tolerans inför religionen.”

  1. Jag råkade läsa ett citat av USA:s tredje president just efter jag publicerat –

    ”Kristendomen är det fördärvligaste system människan någonsin belastats med”.

    /Thomas Jefferson.

  2. Jag skulle säga att den personliga religion man hänvisar till som ”tröst” också är av ondo, både på individuell och aggregerad nivå. Argumentet att ”jag mår dåligt och får därför tro på vad jag vill, bara det ger mig tröst” leder effektivt till att man snabbt utesluter allt som inte passar in i den egna värdsbilden. Man slutar ifrågasätta och stänger av sin vetenskapliga nyfikenhet, för att ibland kan sanningen göra att ”man mår dåligt”. Man väljer att förbli okunnig. På aggregerad nivå leder detta till att vetenskap och utveckling stagnerar. ”Religion är ett opium för folket”, som någon sade.

    Som liberal anser jag att man får tro och tycka vad man vill, men att kräva ”tolerans”, det vill säga att slippa bli ifrågasatt, går ut över min rätt att tycka vad jag vill.

    För att summera: du har helt rätt Fredrik, men jag skulle gå ännu längre i min kritik av religionen och dess ständiga krav på skydd mot ifrågasättande.

  3. Så länge inga sanningsanspråk förs fram av religionens utövare känner jag att det hamnar inom den privata sfären som jag knappast kan ta mig rätten att lägga mig i. Vi har ju trots allt lagstadgad religionsfrihet. Det är när bibeln förs fram som moraliskt rättesnöre (vilket är absurt, framför allt om gamla testamentet ska åberopas som grund) jag vill osäkra min revolver.

  4. Fredrik, du är inkonsekvent när du utrycker skillnaden mellan religionsutövande på ”individuell” respektive ”aggregerad” nivå. ”Aggregerat” religionsutövande är endast summan av samtliga ”individuella” nivåer.

    Att hävda att det ena är OK men att det andra inte är det är som att säga att ”det är OK att slå någon i magen. Men det är inte OK om många slår samma person i magen.”

    Dock är det så vår grundlag är uppbyggd, och alternativet är inte alls särskilt attraktivt. Så jag förlåter dig för din inkonsekvens, Fredrik, eftersom ingen stat skall få inskränka en människas rättighet att tycka vad de vill.

  5. jag förstår hur du menar och har tänkt på problemet. John är inne på samma sak ovan. Jag utvecklar det lite i dagens inlägg som du kanske såg.

    skillnaden jag ser, som jag försöker få fram, är att det är först när troende i grupp börjar ställa krav och kommer med dumheter som de blir starka och obehagliga. Det är ju det faktum att det är miljontals människor som tror på samma vidskepelse som ger den styrka.

    att tro på ngt som inte finns är inte riktigt samma sak som att bryta mot lagen, Magnus. 🙂 och det är först när organiserad religion ställer krav det blir riktigt problematiskt, men det är klart att utan några individuella utövare – ingen grupp. jag är bara inte beredd att gå så långt som att förbjuda religion. det är när sanningsanspråk och krav på att undervisa om alternativ till Darwin alá kreatinisterna i USA man måste sätta stopp.

    summa: jag förstår hur du menar, och har tönkt på det – men det här är inget filosofiskt system jag försöker bygga upp där konsistens är ett krav. därmed har vi pragmatismen kvar.

Kommentera

