Om gener, religion, godhet och lite av varje.

 

Ett vanligt fenomen är att människor kommenterar bloggen på facebook. Det är ju synd eftersom alla inte kan hänga med då. Jag inhämtade lite tillstånd från Hani att publicera vår f.b.-diskussion här eftersom jag tyckte den blev läsvärd. Nu kan alla hänga med. Hurra!

L: Håller mycket mycket med. Men jag vill också, som otroende eller vad det kan heta, lyfta fram, att de allra flesta som ger sina liv för att hjälpa andra, som i tysthet kämpar för att andra ska få drägliga liv, är religiösa. Nog är det mycket skit som kommer i religionens namn, men glöm icke det goda. Alla de icke troende som sitter på tjocka rövar och äter knäck (sådana som jag) kämpar inte för barns överlevnad i fattiga länder. så är det.
gillar din blogg freddo man.

Fredrik Pettersson

Fredrik Pettersson

Jag delar inte din verklighetsuppfattning, L. Vi måste naturligtvis definiera vilka vi menar med ”de allra flesta”. Visst finns det kristna organisationer som gör bra saker, men jag kan med enkelhet räkna upp många organisationer som avhåller sig från att predika bibelns moral och samtidigt hjälper människor som har det svårt.
jag tror att de människorna är goda människor vare sig de tror på Gud eller inte. Om de gjorde goda handlingar för att hamna bättre till i Guds räkenskaper är det inga jag skulle vilja hänga i julgranen i alla fall, so to speak.

för 17 timmar sedan ·

Hani Jazzar

Hani Jazzar

Man kan inte gå ifrån att hela konceptet med Gud kommer från människans vilja att hantera existentiella frågor. I rätta händer kan spirituella frågor bidra till en mycket bättre värld, precis som Louise säger.
Precis som att alla inte har tid att lära allt som mänskligheten har upptäckt (som förbränningsmotorn, eller hur ett kylskåp funkar) har alla inte heller tiden eller orken att sjunka in i så stora frågor, och vänder sig därför till stora, etablerade, organiserade religioner för att ‘få svar’. Synd är att man litar på att dessa institutioner har bra intentioner…
Jag tycker det är oerhört viktigt att särskilja mellan de organiserade religionerna, som historiskt sett ofta är korrupterade med makt/penga-galna människor som använder religionens makt till egna intressen (vare sig det är inkvisitionen, terrorattacker osv), och den spiritualitet och godhet som en sprituell tro kan ge. Det finns en STOR skillnad mellan att tro på Gud (universium, Krishna, Buddha, Allah, Hani Jazzar) och att ansluta sig till en sådan institution
Att man däremot ska ‘tolerera’ institutioner vars historik är präglad med en massa intolerans känns lite orättvist. Vadå, så Galileo ska hålla käften, kondomer får inte finnas i Afrika, hela civilisationer (Inka och Maya) får utplånas, men man får inte uttrycka sitt missnöje? Whatever happened to ”turn the other cheek?”…

Fredrik Pettersson

Fredrik Pettersson

Religiösa personer försöker ofta få det till att moral kommer från religion. Det går inte att dra den slutsatsen som exempelvis Dawkins ganska tydligt visar. Som sagt – det är inte religionen som gör att människor beter sig bra eller dåligt (troligen handlar det om hur våra gener är programerade. det naturliga urvalet ger tumregler som gör det fördelaktigt för vår ras att vara justa mot varandra)
jag ifrågasätter starkt det moraliskt goda i det som Hani skriver ovan ”… den spiritualitet och godhet som en sprituell tro kan ge” om du tänker efter utgår den här idén från att man är god för att Gud ska gilla en, inte för att det är gott att vara god.
Min uppfattning är att spiritualitet, religion, osv inte behövs för någonting. De är alla en variant av opium för folket där vidskepelse och framstegsfientlighet tar stor plats (eftersom de alla har en viss mall att följa och vetenskap kommer förr eller senare att hamna utanför mallen). Jag kan inte se poängen med något av det.

I say it has got to go.

för 6 timmar sedan ·

Hani Jazzar

Hani Jazzar

for argument’s sake, i’ll disagree.
att tro på att man tillhör något mycket större än en själv, att alla liv hör ihop på ett sätt som vi människor inte kan förstå, att hjälpa folk inte för att Gud vill det, utan för insikten att vi alla är en och samma, gör världen till ett bättre ställe. Att inte ta del av en bra, vetenskaplig spirituell kunskap är lika dåraktig som att inte ta del av en av de andra kollektiva kunskaperna som vi fått (hjulet är ett extremt exempel, but still).
Sen håller jag inte med riktigt ang spiritualitet och godhet. Kristendom har ju bara adapterad idéer som redan fanns, som äldre paganistiska ritualer och äldre seder från de länder de erövrade. Det gjorde det enkelt att föra över deras tron till kristendomen. ”jaså, ni firar också den 24e dec? nåt typ av soltillstånd? våran frälsare föddes då, what a coinckidink!”
Genetiskt har vi varit otroligt spirituella. Om man tittar på urbefolkningar, alltså de som troligtvis har den bästa länken till våra genetiska förfäder, ser vi väldigt stor spirituell tro. Att sen ifrånsäga shamanism, ”drömläkare”, osv tror jag är ett misstag. Bara vi inte förstår oss på det betyder inte att de hade fel. Samma gäller gammal kinesisk läkarkonst, byggd på nåt så ovetenskaplig som ch’i.
All i’m saying is that it’s a mistake to say spirituality is unnecessary, that it has ‘no place’ in our society. Jag håller med om att organiserade religioner idag inte gör vad de borde, men den gemenskap, den respekt och den samhörighet som spiritualitet har skänkt oss genom tiderna går inte att nonchalera. De som utnyttjar den tron vet det mycket väl.

för 6 timmar sedan ·

Fredrik Pettersson

Fredrik Pettersson

jag förstår inte vad du pratar om i stycke ett. Det finns inget jag säger ovan som motsäger det. So…We are agreeing on that point. All seriös vetenskap pekar på att det är just så det förhåller sig naturligtvis.
När du skriver ”genetiskt” är det nog ”historiskt” du menar. religion finns absolut inte inpräntat i våra gener. och ja, historiskt sätt har vi funnit religion i många kulturer. Vad bevisar det? Att de hade rätt? eller att det har de nu? Nej. Tvärt om visar all vetenskap (de bästa gissningarna vi har just nu alltså) på att allt har varit fel. ingen inteligent desigt, ingen Gud, ingen teleologi etc.
när du pratar om shamanism etc. har du rätt och fel. Rätt i den bemärkelsen att bara för att vi inte hittat några bevis för att deras idéer skulle funka betyder det inte att de är fel för all framtid (Locke, Hume etc. – vi måste vara berdda att ända oss i ljuset av ny kunskap). jag vet inte riktigt vad du menar med ”ifrånsäga” ovan, men utveckla gärna! det jag kan säga är att deras idéer om att den evidensbaserade vetenskapen är dålig och att de har bättre idéer genom att gissa sig till vilken typ av vård människor behöver får mig att vilja osäkra min revolver på dem av ilska
jag kan fortfarande inte se vilken funktion spiritualitet och religion ska fylla, enligt hur jag argumenterat ovan och i bloggen.

Kommentera

