Den ljugande ungdomen

Jag fascineras över hur dagens ungdom handskas med sanningen. Det händer mig flera gånger i veckan att elever ljuger mig rakt upp i ansiktet. De tänker förmodligen inte på det på det sättet, men så är det. Att ljuga är att medvetet säga något som inte är sant. Ni har ingen aning om hur många tandläkarbesök, läkarbesök, begravningar etc. som elever ska gå på. Med tanke på hur ofta jag gör något av ovanstående är det slående hur ofta elever i gymnasieåldern gör det. Ska de åka bort säger de öppet till mig att de sjukskriver sig, så det är inget problem att de inte får ledigt. 

Det senaste exemplet var när jag strax före jullovet påtalade var matsalskön börjar någonstans. Tjejen som trängde sig svarade att hon inte skulle äta utan bara göra sina kompisar sällskap. Väl framme i kön tog hon mat som alla andra och hade säkert redan glömt bort vad hon sagt till mig i kön. För en gångs skulle orkade jag inte säga ifrån. Jag blev bara matt. Så här är det ofta. Det är inte ok. Vilken typ a samhälle kommer de bygga upp där man ljuger ihop sitt liv så att det passar in i ens egen lathet och fuskande?

Så ofta finns det förklaringar till att saker som inte är gjorda inte är gjorda att jag har börjat uppskatta de som säger som det är – jag har inte gjort det jag skulle trots att jag haft tid. Jag har varit slö helt enkelt.

Jag finns i en skola där det blivit uppfriskande med sanningen. Ska det vara så?

2 svar to “Den ljugande ungdomen”

  1. Min tro är att ungdomar – liksom alla andra människor – gör det som fungerar. Om det fungerar att ljuga, hey, varför inte? Om det dessutom många gånger leder till jobbiga moment att tala sanning som inte uppvägs av några särskilt påtagliga fördelar – vad har då ens sanningshalt för relevans?

    Sen växer de goda ungdomarna förstås upp och upptäcker att lögn inte fungerar särskilt väl, och beteendet försvinner. Förhoppningsvis. 😉

  2. […] i skolan. Jag har skrivit om det förr och det är fortfarande lite skrämmande hur dagens ungdom handskas med sanningen. För tillfället […]

Kommentera

