Hejkvinnan och Surkärringen på 872:an

Jag åker buss 872 från och till Gullmarsplan tio gånger i veckan. Jag har börjat lära mig hur busschaufförerna ser ut och hur de beter sig. Roligast är Hejkvinnan och Surkärringen. Den förstnämnda har fått dille att hälsa på ALLA människor som går på bussen. Med ett överdrivet gällt, monotont och trevligt tonfall säger hon hej. hej -hej – hej -hej – hej -hej – hej -hej – hej -hej – hej -hej. HEJ …..HEJ ….HEJ ekar det i huvudet när hon är klar. Hon uttalar det så monotont och glatt med exakt samma uttal att jag har börjat fundera på om jag blir hjärntvättad på bussen. Kanske utför hon konstiga experiment med oss som åker utan att vi vet om det! Hon menar så klart väl, men ett vänligt leende hade räckt för mig. Surkärringen menar emellertid inte alls väl.

Surkärringen är raka motsatsen. Hon hatar sitt jobb och sina kunder så mycket att hon inte riktigt vet hur hon ska kunna behandla dem på sämst möjliga vis, men hon gör sitt allra bästa. Vid varje hållplats hittar hon åtminstone en resenär hon kan skälla ut för något. Kanske visade kunden sitt färdbevis alltför slarvigt, eller så har kunden köpt fel sms-biljett. Igår var det en kille som hade gjort det. Han hade köpt A-biljett, men skulle ha AB-biljett. Surkärringen gallade ner killen och höll på att slänga honom av bussen. Han fick tillslut sätta sig där framme och vettskrämd knappa in den saknade B-delen av biljetten. Tyvärr knappade han in AB och fick därmed betala dels en A- och dels en AB-biljett. Man skulle kunna tänka sig att tanten lite vänligt talade om för honom att han nu köpt onödigt mycket biljetter, men inte. Hon skällde ut honom efter noter eftersom hon ju sagt åt honom att BARA köpa en B-biljett, men beställa en AB nästa gång.

Någon borde prata med henne, men inte ens jag vågar…

2 svar to “Hejkvinnan och Surkärringen på 872:an”

  1. Surkärringen trivs uppenbarligen inte med sitt jobb nej. Det du kan göra är :

    1) ta reda på bussnumret, hållplatsen och tiden hon körde – skicka info till
    SL och klaga. Om du har tur får hon en bassning och antingen blir hon lugnare (för hon fattade inte hur illa hon betedde sig) men kanske även otrevligare (då får du klaga igen)??

    2) var överdrivet trevlig och super vänlig mot henne för minsta lilla

  2. menar du inte att hon får en bussning?

    jag är livrädd för att ta till något sådant. hon kommer känna på sig attdet är jag och jag kommer bryta ihop och erkänna – och aldrig mer få åka med henne, SL, eller SAS (som hon också kontrollerar).

Kommentera

