Ljugandet i skolan.

Jag har skrivit om det förr och det är fortfarande lite skrämmande hur dagens ungdom handskas med sanningen. För tillfället har jag två elever som jag vet är på semester, men båda står skrivna som sjukanmälda i frånvarosystemet, vilket uppenbarligen inte är sant. De tänker nog inte så mycket på att de faktiskt ljuger – det är liksom så man gör bara. Men det är faktiskt inte det. Man bör inte ljuga sig igenom livet – man bör ta konsekvenserna av sina val. Det är det ärliga och schyssta sättet att bete sig.

6 svar to “Ljugandet i skolan.”

  1. Kan ju vara för att reglerna har ändrats… vi får ju inte ta ledigt längre.

  2. Nej. Jag har kämpat för att ni inte ska få det. Ni har mer än 10 veckors semester om året. Det är väldigt generöst och inget ni kommer få se igen efter gymnasiet. Att inte hinna med att ta semester då är orimligt. Detta spelar emellertid ingen roll.

    poängen är synen på sanningen.

  3. Anser att det är ganska larvigt att ta bort denna privilegium för ungdomar. Bla bla bla, de ska vänja sig till vuxenlivet. Kom igen mannen, är du inte bara avundsjuk?

    Vad vinner du på att eleverna inte får ta ledigt? Är väldigt intresserad att få höra ditt svar.

  4. Hej, eleven!

    Det vore säkert nyttigt för dig att fundera lite på konsekvenserna av att elever försvinner ur undervisning för att de hittat en billig weekend till Thailand. Tänk lite på det på egen hand och läs sedan vidare här:

    Det viktigaste skälet är naturligtvis att vi arbetar i skolan. Det är 40 timmars arbetsvecka som ni har. Det går inte att vara borta från fyra lektioner med mig (för att ta ett exempel) utan att ha missat väldigt mycket. Det var ett skämt som det var förut att eleven skulle ta igen missad undervisning på stranden i Thailand. Det skulle betyda att den inte gjorde annat än plugga. Min uppfattning, jag vet inte om du delar den, är att de flesta eleverna inte tog igen 40 timmar plus läxläsning i Thailand och vem tror du får se till att glappet fylls igen, kära elev? Ja, inte är det du. Det är jag som kommer få sätta in stödundervisning, förklara vad han/hon missat och om jag misslyckas med det kommer jag få rektor på mig som ifrågasätter mina dåliga resultat. Tror du det är en situation jag vill vara i?

    Nu är jag väldigt intresserad av att få höra ditt försvar för den tidigare ordningen.

  5. Nej men sedär. Du vill alltså inte arbeta mer än vad du egentligen behöver, det verkar vara där skon klämmer.

    Men återigen.. Om du nu är lärare på TG, så har du väll ändå föreningstimme? Vart hade du annars gett denna ”stödundervisning”? Så vitt jag vet är föreningstimmen obligatorisk för alla lärare?

    Nu har jag däremot inte en aning vad du har för ämne (har endast sett dig och dina lockar, gåendes runt i skolan som en vad vet jag) men jag har svårt att tro att jag förlorar något märkvärt efter en vecka i Thailand.

    Däremot är jag ganska lättlärd, som vissa andra elever inte är. Men men. Hur som helst, tack för att du tog dig tiden att besvara min kommentar.

  6. Hej igen, Eleven!

    När alla elever drog iväg när de kände för det fick det mycket större konsekvenser än vad som skulle ha täckts på en föreningstimme (som ja är obligatorisk för oss och nej inte används av eleverna som skulle behövt göra det). Du förstår – hade eleven i gemen varit vuxen nog att ta ansvar för vad de gör hade jag inte haft något problem med det – men det är ni inte. inte i gemen.

    Det är tråkigt om dina lärare inte fyller lektionerna med saker som du missar om du är borta en vecka eller två. Jag skulle själv inte vilja missa fyra lektioner i historia (som är ett av mina ämnen) med mig.

    Precis som du påpekar är vissa lättlärda, medan andra inte är det. Va skönt för dig att du har lätt att ta till dig kunskap, men du förstår säkert också att skolan som institution inte kan utgå ifrån att alla lär sig snabbt.

    Slutligen – nej, jag vill inte jobba mer än vad jag får betalt för. Där klämmer skon absolut!

    Trevlig helg!

Kommentera

