Leksaksdammsugare eller tatueringar?

På lovet, förlåt, semestern, var jag i Oskarshamn med semlan och hälsade på. Bland annat hälsade vi på en barndomskompis till semlan som just fått sitt andra barn. Det första jag fick syn på i hallen var en dammsugare i miniatyr. Den var så välgjord att den såg ut som en riktig, men det var alltså en leksak som mamman hade köpt till sin dotter. Det var ju det där med genus och att pränta in könsroller i sina barn. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en leksaksdammsugare till mig dotter om jag fick en. Jag skulle köpa ett minitrumset och låtsastatueringar som hon kunde ha tills hon fick fylla sin kropp med bläck själv. Sedan skulle jag ge henne grunden för en vettig utbildning.

Jag skulle lära henne allt jag kan, men några leksaksspisar eller låtsasdammsugare med filter man kan rengöra själv blir det inte.

Ett svar to “Leksaksdammsugare eller tatueringar?”

  1. min lillebror fick en leksaksdammsugare som han älskade att köra omkring. Tyvärr har han inte blivit bättre på att städa för det…

Kommentera

