Om att vara vuxen i skolan

I en lektionssal satt jag och vaktade ett prov. Skräniga elever går förbi utanför varpå en drar i handtaget så att dörren till mitt klassrum går upp. Inte för att de skulle in där, utan för att förstöra det som hände därinne. Med trötta ben reser jag mig upp påtalar att det var väldigt onödigt, stänger dörren och gr in till klassrummet igen.

Tio minuter senare bankar det på väggen med rytmiska dunk och det skriks i korridoren. Jag går dit och ber dem lugna ner sig och går sedan tillbaka. De skiter fullständigt i vad jag sagt och fortsätter skrika och banka på olika saker. Den här gången när jag går dit visslar jag kort talar om att det är dags att avbryta och utrymma. ”men vi har ju lektion” ”jag kunde inte bry mig mindre  – försvinn”.

Det är alls inte omöjligt att de hade lektion. I vilket fall som helst är jag säker på att kollegor som inte heter Fredrik var inom höravstånd. Det borde rimligen halva skolan ha varit. Ändå är det alltid jag som får hålla på och säga i från. I matkön, i korridorer där det spelas fotboll etc. Det är dags för andra än jag att ta sitt vuxenansvar i skolan. Säg ifrån när elever gör fel! Det spelar ingen roll om de kallar dig bög, hora, idiot eller rätt och slätt fitta. Under alla omständigheter är det de som är idioter och vi som upprätthåller civilisation som har rätt. Jag skiter i vad de säger bakom min rygg. De beter sig som om de vore utvecklingsstörda fast de inte är det. Då kommer jag tala om det för dem. Svårare än så är det inte.

Kommentera

