Om rätten till sin expertis.

Jag är statsvetare. Jag har läst en magisterexamen i statsvetenskap, vilket är det mesta man kan läsa i ämnet utan att doktorera vid svenska universitet. Det betyder att mitt specialområde, lite slarvigt uttryckt, är politik. Det betyder inte att mina politiska åsikter är bättre än andras, men det betyder att jag har blivit utsatt för, och vänt och vridit på olika argument om bland annat vad som utgör ett gott samhälle. Jag har sysslat med det i två år av mitt liv. Givet att jag inte är helt tappad bakom en vagn borde det i sin tur betyda att jag kan kommentera och dra slutsatser av politiska diskussioner och utsagor på en annan nivå än någon som inte har läst en magister i ämnet politik. Här får man dock ofta problem som jag skrivit om förut. Helt plötsligt anses vilket tyckande som helst lika mycket värt trots att det är uppenbart att argumenten ofta är dåliga eller har vederlagts för länge sedan, eller att det finns relevant kritik för en viss ståndpunkt som är känd.

Jag skulle inte få för mig att bli irriterad på någon som lite snabbt förklarade varför mina oinitierade frågeställningar kring partikelfysik är oinitierade.

4 svar to “Om rätten till sin expertis.”

  1. har själv läst musik på högskola i 7 år… (och 3 på folkis)
    vad ger det mig rätt till? – såga och avfärda alla dilettanter…? LOL 🙂

    jag tror helt enkelt att du får inse att politik (och musik) är allmängods…
    i synnerhet vid valår…

    till skillnad fr partikelfysik läser o diskuterar hyggligt intelligenta människor tämligen ofta dessa ämnen på hyfsad nivå iaf.
    -visst uttalar sig folk till höger o vänster lite slarvigt och ogenomtänkt för det mesta…
    det är tur att vi som proffs alltid vet bäst, eller hur?

    simma lugnt i ditt sommarlov!
    /p

  2. shit vad jag inte kunde hålla med mindre! ja, det är exakt vad du har rätt att göra och ja, åsikter har vi alla rätt till även politiska, men att tro att alla åsikter är lika väl grundade är helt enkelt att missta sig.

    jag håller med om att det är skillnad på statsvetenskap och partikelfysik, men jag vidhåller att jag kan sätta böcker i statsvetenskap i händerna på hyfsat intelligenta månniskor som inte kommer fatta ett skit efter sidan 6.

  3. jag sa inte att jag tycker alla åsikter är lika värda…
    jag älskar verkligen nördar, experter och elitism – tro inget annat. det är bland det finaste vi har – det för utvecklingen framåt – känns en smula fånigt att ens jämföra det med ett slags allmän, tafflig diskussion bland lekmän

    du får läsa mina smileys bättre 😉
    menade mest att det blir ansträngande att försöka att ducka för oinitierade åsikter så här tätt inpå ett val… 🙂

    kunde själv inte bry mig mindre om folk som tror att de vet vad de talar om, när man uppenbarligen befinner sig på en högre nivå. därmed inte sagt att jag tror att ödmjukhet är oviktigt för att man ska få en nyanserad världsbild – att alltid ifrågasätta, och då även sig själv. det finns gott om expertis som stirrat sig blind på sin egen förträfflighet…

    simma lugnt!
    /p

  4. aha! då är vi plötsligt överens om allt. Va härligt!

    p.s. när kommer du till studion och lär oss the ropes on logic? v. 32 ska vi spela in på riktigt. kom då!!!

Kommentera

