Är det något mer jag kan hjälpa dig med?

10:48:49 Tina Välkommen till Trygg-Hansa, vad kan jag hjälpa till med?
10:48:58 fredrik tack!
10:49:24 fredrik jo, jag är föräkrad via TH och har just köpt en svindyr dator!
10:49:34 Tina Ja?
10:49:38 fredrik det jag undrar är vad som händer om jag sabbar den på ngt sätt
10:49:50 fredrik om jag har ngn form av drulle motsvarande
10:50:30 fredrik …om inte vill jag gärna teckna det om det går.
10:52:23 Tina Jag kan rekommendera tjänsten Mina Sidor. Där kan du göra nästan alla ändringar själv och få en fullständig, detaljerad översikt på dina försäkringar.
10:52:53 fredrik ja men problemet är säkert just det.
10:53:31 fredrik att den är fullständig. jag vill veta om den hemförsäkring jag har täcker t ex att jag tappar min dator i glvet. vet du det på rak arm?
10:53:57 fredrik att slippa läsa 3000 paragrafer för att komma fram till det vore skönt.
10:54:55 Tina Vad har du för personnummer?
10:55:56 fredrik 781014xxxx
10:57:46 Tina Du har HemPlus som är ett allrisk/drulletillägg. HemPlus är ett tillägg som täcker ifall du råkar orsaka en skada själv. Om du till exempel råkar spilla något över en bärbar dator, tappa en mobil i sjön eller välta TV:n i golvet. En drulleförsäkring helt enkelt. I ungefär 70% av alla ersättningsärenden krävs just HemPlus för att hemförsäkringen ska ersätta. Vid förlust utanför hemmet så kan du få högst 10000 kr i ersättning för en dator.
10:58:28 fredrik tack, Tina! precis vad jag ville veta.
11:01:07 Tina Tänk på att försäkringen gäller endast för plötsliga oförutsedda yttre händelser och att det givetvis alltid finns aktsamhetskrav.
11:02:16 fredrik hur förenas aktsamhetskrav med att spilla kaffe öve en dator?
11:02:27 fredrik då har man ju per definition varit oaktsam…
11:04:03 Tina Det är alltid våra skadereglerare som gör en bedömning vid varje enskilt skadetillfälle.
11:06:31 fredrik ok, Tina, det där låter ju inte klokt…men min erfarenhet av försäkringsbolag är att ni inte brukar krångla när man behöver hjälp, men håll med om att alla exempel du tar ovan bygger på att man varit oaktsam.
11:09:11 Tina Det är skillnad på att vara oavsiktligt eller avsiktligt oaktsam.
11:11:21 fredrik precis! eller om man ska vara petig så har man inte varit aktsam om man förstört något med flit. att vara ”avsiktligt oaktsam” är ett oxymoron
11:13:00 Tina Är det något mer jag kan hjälpa dig med?

Kommentera

