Om Apples fejkrabatter.

När jag köpte min macbook pro fick jag också ett erbjudande om att köpa en ipod touch också, nästan gratis! I affär kostar den kanske 2000:- men med rabatten jag skulle få skulle den kosta typ 400:-. Inte för att jag behöver en Ipod (som är som en iphone, men utan kamera och telefon), men om någon kul gadget är så billig måste jag köpa..

Apple skulle kunna ha dragit av rabatten i kassan, men nej då. Man hade valt en lite annan procedur. Istället skulle man fylla i en blankett meddelades det. OK, tänkte jag det ska man väl kunna mäkta med. De skickar väl med en blankett som man kan fylla i och skicka tillbaka, men det gjorde Apple inte. Hur man skulle göra framgick inte någonstans, så jag fick ringa Apple och fråga. Jo, du går in på den här adressen på hemsidan och fyller i den, svarade de. Toppen, tänkte jag och gick in på sidan och började fylla i. Sju steg av uppgifter senare stod det klart att man inte var klar med Apple för att få tillbaka sin utlovade rabatt (som de alltså med enkelhet kunde dragit av i kassan). Nej, nu skulle man printa ut det man just fyllt i (webformulär någon?) och skicka utskriften till England via snigelpost tillsammans med följande:

Bifoga inköpsbevis som består av ett specificerat, daterat kvitto som visar alla inköpta produkter, försäljningsställets namn och adress, serienumren på de berättigande produkterna och de priser som betalts för de berättigande produkterna. Handskrivna kvitton kommer inte att godtas.

Skicka med streckkodsetiketten från Mac-förpackningen med artikelnumret, serienumret, produktbeskrivningen och själva streckkoden.

Skicka med streckkodsetiketten från iPod-enhetens förpackning med artikelnumret, serienumret, produktbeskrivningen och själva streckkoden.

Som sagt: de kunde dragit av rabatten i kassan, men jag förstår varför de inte gjorde det. Jag skulle gissa att ungefär 40% inte pallar med att be om den här jävla rabatten. Om du inte har semester eller är en principfast person – gå inte på det här med apples macfuskrabatter. Jag har nog lagt ner motsvarande pengar i tid för att få mina pengar. Pengarna föresten. När kommer dem tror ni? – med check, om 4-6- veckor. Jag misstänker att det blir en uppföljning på detta inlägg då med nya problem som de hittat på för att slippa betala.

Tack, Apple! Tack som fan.

p.s. Selma spelar schack här bredvid mot sin mac och utbrast just: vilken dum jävla dator! Två sekunder senare: varför kan jag inte flytta denna?!? aha….det var för att den hade schack på mig…

3 svar to “Om Apples fejkrabatter.”

  1. Apple kör samma lumpna trick som försäkringskassan. Det krävs alltså ganska mycket möda för lönen! Jag går inte på bidrag men gillar inte byråkrati….Tur att du har lång semester! Själv kör jag windows, du borde prova, garanterat fritt från alla sorts rabatter!

  2. jag tvingar till Bill Gates på jobbet. det får räcka för mig!

  3. […] ettrigaste kund. Jag skrev tidigare om Apples fejkrabatter. Idag fick jag ett mail där Apple meddelar att jag skickat in fel saker och […]

Kommentera

