Om skillnaderna i valet.

Jag lyssnade på oppositionens presskonferens live idag. Jag hade varit spänd hela dagen på hur deras valmanifest skulle se ut. Mona Sahlin introducerade alltihop med stenhård retorik om skillnaderna i svensk politik. Jag blev helt till mig över hur stora skillnaderna skulle bli och hur viktigt valet var. Vad skulle de nu komma med i vänsterväg för att det skulle bli ett ideologiskt val där skillnaderna kommer bli så stora. Svaret blev i princip att maxtaxan på dagis skulle sänkas, småhusägare som energieffektiviserar ska få 30% avdrag på fastighetsskatten och det ska byggas snabbtåg. HUA!!!!! TÄNK OM ALLIANSEN VINNER OCH DET DÄR INTE BLIR AV!!!!!

Regeringen har sänkt skatterna med 100 miljarder under mandatperioden. Oppositionen behåller 90 av de sänkningarna och rullar tillbaka 10. Nästan all politik handlar ju om vad vi ska göra med resurserna. Skatteverket omsätter ungefär 1100 miljarder varje år. Mellan regering och opposition skiljer alltså 10 miljarder. Det är det som är grunden för den totalt nedmonterade välfärden (oppositionen) eller skattechocken (regeringen). Jag känner mig mer beklämd över att skllnaderna inte är större. det är ju i princip en statlig kaffekassa som skiljer.

I praktiken blir valet alltså en person- och förtroendefråga (givet att väljarna sätter sig in i skillnaderna). I den frågan ligger Reinfeldt/Borg skyhögt över Sahlin/Östros. Häromdagen satsade jag 1100:- på att oppositionen skulle vinna valet och bilda regering. Jag tror inte att jag får tillbaka de pengarna.

6 svar to “Om skillnaderna i valet.”

  1. Ah du.. Socialdemokraterna har alltid stått för att de ska löna sig att inte jobba.. men se hur vårat land vart efter några år med socialdemokraterna.. kom till södertälje och ta en titt. och du kommer att förstå att bidrag för dittan och dattan inte är lösningen. titta på SD, dem skulle spara 9 miljarder varje år på att dra ner insläppen i invandringen med 90%. då enligt dej skulle vi slippa höja skatterna. hur mycket pengar skulle vi då få till sjukvård, skolor, älderboende, studerande… problemet är att ingen vågar ta tag i invandringen, för att man av någon anledning anses som rasistisk. då skulle varje land i europa vara rasistiskt, och usa skulle oxå vara de.

  2. Jag förstår inte ditt inlägg riktigt…Var säger jag att bidrag är lösningen?

    jag förstår faktiskt inte så mycket alls i ditt inlägg, men det var trevligt att du krev ett!

  3. Jag minns osökt den underbara skylt som fanns vid ingången till den irländska puben/syltan i filmen Sleepers; ”No Religion No Politics” . http://www.youtube.com/watch?v=TGEfFZcBRgI

  4. Anna the student Says:

    Åhh, jag är så upprymd Fredrik!!! Tittade just på utfrågningen av Reinfeld och känner mer än nånsin att jag vill vara 18 och få rösta!!!! Vi måste diskutera mer, blir gaalen av alla mina åsikter och tankar som trängs i min hjärna!

    Hejhopp!
    galopp

  5. Anna the student Says:

    jag vet att han svatas ReinfeldT förresten!

  6. haha, mårten!

    Anna! Du får prata hur mycket politik du vill med mig!

Kommentera

