Om vad erfarenhet ger.

Jag har jobbat 6 år som gymnasielärare och börjar se saker som jag inte såg tidigare. Bland annat vågar jag påstå att jag i princip redan skulle kunna sätta betyg på eleverna utan att ha testat dem på något alls. Jag känner igen uppsynen från den slöa killen som inte kommer klara kursen. Den plitktrogna blicken från den duktiga tjejen som kommer plugga till sig ett VG. Jag känner igen ögonen på den intelligenta, tysta killen som kommer ta sig till ett MVG om han vill. Jag ser de pratiga tjejerna som kommer plugga sig till ett G. De omogna killarna som kommer få ett par IG:n i etta, men mogna under sommarlovet till tvåan. Jag vet vilka som kommer hoppa av. Jag känner på mig vilka som kommer att vakna för sent och vara ledsna för att det blev alltför sent.

Jag kan titta ut över klassrummet och jag vågar påstå att jag skulle pricka betygen rätt på mellan 70 och 80% av eleverna efter en 3-4 lektioner. Jag vet inte om det är tragiskt, syniskt, bra eller något annat, men det är vad erfarenhet har gjort med min blick.

Vidare gläder jag mig åt att mina SAM-tvåor har mognat så mycket under det korta lovet. Jag blir ofta förvånad över den stora skillnaden mellan ettan och tvåan. Om några år börjar jag väl räkna med den där förändringen antar jag. Just nu gläder jag mig åt att gå på lektionerna med dem. Över huvud känner jag mig tillfreds med mina elever i år. Det är jag verkligen inte varje år…

Det ser ut att kunna bli ett kul det här!

Kommentera

