I strid mot förbud att uppställa fordon

På en dag har jag och Selma lyckats dra på oss två parkeringsböter. Den första var sur. Den andra var…ja, sjukt sur. Vi får väl lära oss den hårda vägen hur man ska parkera på Söder antar jag. Istället för att vara ledsen för det tänker jag håna lagtexten som var uppsatt på den gula lilla lappen – så här stod det: ”i strid mot förbud att uppställa fordon”. Hur dumt är inte det? Om parkeringen strider mot förbudet borde det ju vara ok, eller hur? De har tryckt dit en dubbelnegation. Det gör att texten är motstridig och att jag kan hitta någonting att förskjuta mina parkeringsmisslyckanden på. Vad kan vara bättre att klanka ner på än Staten?

4 svar to “I strid mot förbud att uppställa fordon”

  1. Haha, helt rätt! Ring mig så ska jag berätta var det är billigast att felparkera. Hett tips: Efter skylten ”Förbud att parkera” alltså den blå med snett rött streck på. Det kostar 550 kr. Allt annat är svindyrt.

  2. 550:- är bättre än svindyrt…

  3. Det är ju inte alls en dubbelnegation. Det finns ett förbud mot att parkera där. Du bryter mot det förbudet, mot den regeln. Alltså ställer du ditt fordon ”i strid mot förbudet”. Det är inget alls fel med den meningen…

  4. Kanske har du rätt, Sanna. Kanske inte. I vilket fall är det ett oerhört dåligt sätt att uttrycka saken på. Det krånglar till en konotation som borde vara enkel att förstå. På den punkten ger jag mig inte. De kunde skrivit- Fordon uppställd där förbud råder. Att krångla till saker i onödan tyder på oreda i tanken.

Kommentera

