Till Martin Nillson, Tyresö.

Hej, Martin!

Vad trevligt att du hittat till min blogg! Du är i gott sällskap. Allt ifrån ledariskribenter på svenskan som googlar sig själva till vänner, bekanta och, misstänker jag, en del elever till mig brukar läsa här. Typ idag har 40 000 människor hittat hit. En del läser nog varje dag en del andra tittar in för att aldrig komma tillbaka. Ofta skriver jag om skolan från insidan. Säkert kan du snappa upp ett och annat som kan vara användbart för dig. Jag är inte alltid så nöjd över förvaltning och skolledning, vilket du ser om du scrollar ner lite. Titta gärna in någon gång i veckan så hittar du åtminstone något inlägg om skolan.

Det där med sjunkande resultat är intressant. Vi brukar ju få tårta varje år för att vi är bästa skolan på Södertörn. På gymnasiet brukar vi tala om att det är den största pungsparken vi kan bli tilldelade. Utmärkelsen innebär bland annat att vi är den billigaste skolan på Södertörn. Det i sin tur beror på att vi har väldigt låg elevpeng. Är det något du ska ändra på Martin är det detta. Lärartäthet är viktigt, men har inget vidare stöd i forskning för att det skulle ha koppling till resultaten, men det låter ju bra på valaffischer.

Ett svar to “Till Martin Nillson, Tyresö.”

  1. Jag ska titta in. Vi har för få ”Tyresöbloggar” och det som debatteras/beskrivs på nätet är viktigt. Har inte hunnit kolla på dina tidigare inlägg – blir kanske nästa vecka.

    Jag tror att lärartäthet spelar roll. Tror egentligen för den som tänker efter att det är rätt självklart. Tror man att lärare spelar roll så spelar också hur mycket tid en lärare har med sina elever.

    Däremot är det inte alltid bevisat i forskning (motsatsen är inte heller bevisat). Det som det ändå finns stöd för i forskningen är lärartäthet i de tidiga årskurserna. Därför lägger vi också störst fokus där.
    Jag vill också göra något på gymnasiet. Men vi börjar i grundskolan…

    Jag kommer tillbaka nästa vecka…

Kommentera

